Vinkit Vihreämpään

Vihersmoothie. Ei mikään oma lemppari. Näyttää kummalliselle mönjälle eikä todellakaan päihitä maullaan marjasmoothieta, mutta terveellisyydessä se on kirkkaimpia ykkösiä. Paljon antioksidantteja, flavonoideja, vitamiineja sun muita tärkeitä ravintoaineita mielelle ja kropalle! Ja vieläpä helposti imeytyvässä muodossa! Lehtikaalikin sellaisenaan maistuu mielestäni aivan puulta eli smoothie on helppo tapa saada kurkusta alas tuo voimakkaan makuinen vihannes.

Ajattelinkin nyt jakaa teille viimeisimmän vihersmoothieohjeeni:

Pinaattia, lehtikaalia, avokadoa, granny smith omenaa, limeä, ituja, inkivääriä, macaa ja nesteeksi lurautin soijamaitoa. Ainiin, ja laitoin vielä makeutta tuomaan palasen banaania (puuttuu kuvasta) :).

IMG_1910

Tässä alla myös muutamia esimerkkiraaka-aineita, joista voit koota omanlaisesi vihersmoothien. Supervarma peruskaava, eli ei muuta kuin ynnäämään yhteen jotakin jokaisesta osiosta ja tuloksena on superhyperterveyssmoothie!

Vihreät rehut, esimerkiksi:

  • pinaattia
  • lehtikaalia
  • ituja, versoja jne
  • tuoreita yrttejä (esim. minttu, persilja, korianteri..)
  • erilaisia salaatteja jne

-Lehtivihreällä on ihan älytön määrä hyviä vaikutuksia elimistölle. Se mm. edistää solujen toimintaa ja ehkäisee tulehdustiloja nostamalla immuunipuolustusta. Vireystasosikin kohoaa vihreää puputtamalla ja niin myös elimistön happo-emästasapaino sekä suoliston bakteerikantakin normalisoituvat. Lisäksi lehtivihreä tarjoaa suojaa haitalliselta säteilyltä. Puhdistaa siis kroppaa myrkyistä.

Neste:

  • manteli- tai soijamaitoa
  • kookosmaitoa
  • kookosvettä
  • vettä
  • vihreää teetä jne..

-Nesteen määrällä voit säädellä miten “juoksevaa” smoothiesta haluat. Mä tykkään itse paljon lusikoitavista smoothieista.

Marjat ja hedelmät:

  • banaania
  • tuoreita tai pakastettuja marjoja
  • ananasta
  • omenaa
  • kurkkua
  • päärynää
  • limeä / sitruunaa
  • avokadoa
  • mangoa
  • Inkivääriä (mihin kategoriaan tämä kuuluisi hmmm) jne..

-Marjojen ja hedelmien määrällä pystyt kikkailemaan ja säätämään sitä haluatko”makeutta” sekaan. Mä säilytän pakastimessa aina jonkun verran erilaisia hedelmiä valmiiksi pilkottuina. Välillä sitä tarjoushaukkana ostaa kasapäin banaaneja ja ennen kuin ne ehtivät mennä pilalle, pilkon ja pussitan pakastimeen! Helppo tapa pitää hedelmiä aina saatavilla pahan päivän varalle kun kauppaan ei kerkiä ei sitten millään ja kaapit ammottaa tyhjyyttä!

Superfoodit, esimerkiksi:

  • spiruliinaa
  • chlorellaa
  • macaa
  • hampunsiemeniä
  • chiansiemeniä
  • hamppuproteiinia, herneproteiinia jne muuta protskujauhetta
  • Nokkosjauhetta yms..

-Lisäksi kannattaa lisätä smoothien joukkoon hieman jotain hyviä rasvoja, sillä ne auttavat rasvaliukoisia vitamiineja nimensä mukaisesti liukenemaan elimistössä paremmin. Rasvoista voi laittaa esim. kookosöljyä. Yllämainituista raaka-aineista itseasiassa avokadossa, hampunsiemenissä ja chiassa on juurikin näitä hyviä rasvoja. Rasvat myös antavat ihanan pehmeän ja kermaisen maun smoothielle!

14264864_10154086567174495_7727463802253757319_n

 

Ja mikä parasta..Vain taivas on rajana näissä hommissa. Ei muuta kuin miksailemaan ja etsimään uusia makuelämyksiä!

 

xoxo, Elina

 

 

facebooktwittergoogle_plusmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *