BLOGI JA BLOGGAUS VIESTINNÄN VÄLINEENÄ

Aloitin itse kirjoittamaan blogia noin vuosi sitten, jolloin blogien kultakausi oli jo hieman hiipunut. Blogien tilalle ovat tulleet vlogit. Toki blogien sijasta nykyään viestintää tapahtuu jatkuvasti myös muiden sosiaalisen median kanavien avulla; Instagramissa voi jakaa lyhyitä videoita ja kommunikoida seuraajien kanssa jatkuvasti ja kuvia Instagramiin päivittämällä syntyy omanlaisensa tarina jokaisesta säännöllisesti päivittävästä henkilöstä kuvien jatkumon avulla. Myös muut sovellukset kertovat tarinaansa, niin LinkedIn, Snapchat ja Facebook, sekä muut somekanavat.

 

Selviääkö blogit vielä viestinnän välineenä muutoksen murroksessa? Miksi bloggaus toimii viestinnän välineenä? Onko videot uusi teksti?

-Ken tietää, mutta pohditaanpa hetki kuitenkin kirjoittamista!

Loppujen lopuksi blogit ovat painettua kirjallista tekstiä, ei puhuttua. Omasta mielestäni teksti nenän edessä konkretisoi asian kuin asian paremmin mieleen, kuin sanotut sanat. Toki videoitakin voi aina skrollata takaisin ja kuunnella puhetta uudelleen ja uudelleen, mutta teksti on tekstiä ja sen ymmärrettävyys sekä luettavuus myös uudelleen on huomattavasti helpompaa. En väitä, että videot olisivat parempia tai huonompia kuin blogit. Blogit ja vlogit ovat kaksi eri tapaa tehdä yhtä asiaa.

Jos sinä, kuten minäkin olet valinnut ja päättänyt kirjoittaa ja luoda tekstiä ja viestiä kirjoittamisen jalon taidon avulla, mitä pitäisi ja kannattaisi huomioida?

 

Kuka olet ja kenelle kirjoitat ja miksi?

-Tärkeää on tietää, kenelle teksti on suunnattu, ilman yleisöä tekstillä ei ole niin suurta painoarvoa, eikä vaikutusvoimaa. Jos tekstillä ei ole syytä tai suuntaa, ei se ole myöskään niin voimakasta.

 

Mistä kirjoitat? Mitkä ovat aiheesi?

-Rajattu aihepiiri luo teksteistä kokonaisuuden ja vahvistaa blogin identiteettiä ja vaikutusvaltaa aihepiirin sisällä.

 

Mikä on kirjoitustyylisi? Näkyykö tekstissä persoonasi?

-Kirjoitustyylejä on varmasti yhtä monia kuin kirjoittajiakin, siksi uskonkin, että omalla persoonalla kirjoittamalla jokainen löytää itselleen äänensä kirjoittajana. Ole siis itsesi ja ryhdy kirjoittamaan, hanki neuvoa ja rikastuta sanavarastoasi lukemalla.

 

Syntyykö teksteistä jatkumo? Onko kirjoituksissa punainen lanka?

-Kukaan meistä ei varmaan lue kirjaa lukemalla ensin luvun 2, sitten luvun 8 ja sitten luvun 1. Myös blogien tulisi olla jatkumoa ja tekstien tulisi olla jollain tavalla linkitettynä yhteen.

 

Millä erotut joukosta?

-Tietoähkyn ja sometulvan takia monet julkaisut hukkuvat massaan ja vain harvat saavuttavat suuren suosion. Erottumalla edukseen jokainen voi olla yksi massasta erottujista. Joukosta erottumiseen on useita keinoja; tyyli, aihe, omaperäisyys, erilaisuus, kuvat, visuaalisuus… Millä sinä erotut joukosta?

 

Mitä omaasi annat tekstillesi? Mielipiteitä, kokemuksia vai tietotaitoasi?

-Blogeja on moneen erilaiseen viestimiseen; yksityiseen ja yhteisölliseen. Viestitkö siis itse vai jonkun yhteisön nimellä? Kirjoitatko omasta elämästäsi ja oivalluksistasi, vai julkaisetko tekstejä työpaikkasi asioista? Vaikka kirjoittaisitkin yhteisöblogia muiden kanssa, tai vastaisit työpaikkasi blogista, on tärkeää miettiä, että mitä omaasi annat teksteillesi? Onko se tyylisi kirjoittaa rohkeasti, kirjoitatko runollisesti pörssikursseista vai kirjakielellä teatterikokemuksistasi? Anna tekstissä näkyä persoonasi.

 

Muistathan kommunikoida lukijoidesi kanssa?

-Viestintä on vuorovaikutusta. Jos saat lukijasi ajatukset heräämään ja he komentoivat kirjoituksiasi muistathan jatkaa heidän kanssaan keskustelua.

 

Blogitekstien markkinointi ja linkittäminen?

-Jos haluaa bloginsa erottuvan joukosta ja kohdeyleisön löytävän blogin, on tärkeää, että blogia markkinoidaan ja se linkitetään ja yhdistetään mahdollisimman monelle muullekin sivulle. Näin sivulle saadaan ohjattua mahdollisimman paljon lukijoita.

 

Kuinka usein julkaiset tekstejä blogiin?

-Aloittelevan bloggaajan kannattaa olla aktiivinen ja tuottaa tekstejä tiuhaan saadakseen äänensä kuuluviin, myös sama toimii blogille, joka on nukahtanut. Herätä siis blogi eloon kirjoittamalla tiheämmin. Vakiintunuttakin blogia tulee päivittää säännöllisesti ja tasasin väliajoin, jotta se ei katoa muiden blogien massan sekaan.

 

(Postaus on osa oppimispäiväkirjaani liittyen kesäopintoihini)

 

 

Facebooktwittermail

Yksi kommentti “BLOGI JA BLOGGAUS VIESTINNÄN VÄLINEENÄ

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *