HAKUKONEOPTIMOINTI & SOMEMARKKINOINTI

Uskallan väittää, että kaikille ovat hakukoneet tuttuja, itselle ensimmäisenä tulee mieleen Google. Mutta tuleeko kuinka usein mieleen, että mistä tämä kaikki data tulee Googleen ja miksi juuri tässä järjestyksessä? Riippuen siitä, mitä googletat saat pitkän liudan erilaisia tuloksia tietyssä järjestyksessä.

 

Google antaa hakusanoille sopivimmat vastaukset ja tarjoaa sinulle vastauksia etsimääsi asiaan. Itselleni tämä selkeytyi hyvin opiskellessani saadun vertauksen avulla:

  • on hakukone, johon kirjoitat etsimäsi asian
  • hakukone lähettää ’hämähäkin’ etsimään siihen liittyvää dataa
  • ’hämähäkki’ skannaa ja kerää ja tallentaa dataa koko ajan eri nettisivuilta
  • kun syötät hakusanan tai -sanat hakukoneeseen ’hämähäkki’ antaa sinulle relevanttia dataa aiheeseen liittyen

 

Kun asiaa ajattelee yrityksien tai palveluntarjoajien kannalta, tai kenen tahansa kannalta, joka haluaa lisätä liikennettä nettisivuilleen, olisi kiva olla aika korkealla hakukoneissa. Kukaan meistä ei löydä sivulla 47 esiintyvää hakutulosta.

 

Tästä pääsemmekin hyvin seuraavaan käsitteeseen, nimittäin hakukoneoptimointiin. Hakukoneoptimoinnin avulla pystymme vaikuttamaan siihen, miten korkealle hakukone meidät rankkaa, ja miten korkealle pääsemme hakutuloksissa.

 

Hakukoneoptimointi vaatii osaamista, aikaa ja panostamista. Hakukoneen optimointiin vaikuttavat seuraavat seikat:

  • url osoitteen muoto
  • avainsanat
  • sivun latausnopeus
  • sivulle linkitys muilta sivuilta
  • sivun tekninen toteutus ja rakenne
  • sivun sisältö

 

Hakukoneoptimointiin liittyy myös paljon muita seikkoja, joita minäkin opiskelen lisää…

 

Hakukoneoptimointi on digimarkkinoinnin yksi osa-alue. Digimarkkinointi on hyvinkin laaja käsite ja siihen liittyy hyvin monia asioita; on eri kanavia, tapoja tehdä markkinointia digitaalisesti, analysoida digimaailmaa ja tuottaa sisältöä.

 

Somemarkkinointi on tätä päivää ja mukana oleminen, sekä pysyminen sen trendeissä on melkeinpä elinehto yrityksille. Somemarkkinointi vaatii strategian siinä missä muukin liiketoiminta.

 

  1. Somekanava

Kaikkiin kanaviin ei kannata luoda tilejä, yksi tai kaksi on hyvä, laatu ennen määrää, joka pätee niin sisällöntuotannossa kuin somekanavien valinnassakin. Kanavan valintaan vaikuttavat useat tekijät;

  • asiakkaat ja kohderyhmä
  • minkälaista sisältöä aikoo tuottaa
  • mitä kanavia asiakkaat käyttävät

Instagram – visuaalista sisältöä, inspiraatiota, nuoria naisasiakkaita

Facebook – tapahtumien luonti, yrityssivut, mainostaminen, visuaalinen sisältö, hieman vanhempia asiakkaita

Youtube – laadukkaita videoita, tuotteiden käyttöopastusta, inspiraatiota, tutoriaalit, mainostaminen

LinkedIn – rekrytointi, osaamisen mainostaminen, verkostot, yritysimago/henkilöbrändi

Twitter – editoriaalinen sisältö, ajankohtaiset asiat/uutiset, tiedottaminen, miesasiakkaita

Pinterest – inspiraatio, visuaalisuus, aihetaulut, naisasiakkaita

Snapchat – katoavat tarinat, visuaalinen, hauska video- tai kuvamateriaali, nuoria asiakkaita

 

  1. Sisällöntuotanto

Sisällöntuottamisessa laatu korvaa määrään, vaikka somesta ei voi ottaakaan lomaa, somen pitää pyöriä ja sinne tulee tuottaa sisältöä, tasaisin väliajoin.

  • laadukas sisältö, joka palvelee kuluttajia (tieto, inspiraatio…)
  • trendien mukana eläminen unohtamatta omaperäisyyttä
  • erottuminen kilpailijoista
  • sisältö, joka saa kuluttajat aktivoitumaan ja sitoutumaan sisältöön

 

  1. Analysointi

Somekanavia on erittäin tärkeä analysoida säännöllisesti, analysoinnin avulla saa myös helposti, minkälainen sisältö sitouttaa asiakkaita, mitkä julkaisut keräävät tykkäyksiä tai lisäävät seuraajia, minkälaisen sisällön avulla saa tehtyä eniten myyntiä.

  • Jokaiselle somekanavalle löytyy omia työkaluja niiden analysoimiseen.
  • Jokaisella somekanavalla pystyy myös suoraan näkemään jonkinlaista analytiikkaa sisällöstä.

 

Tässä muutama pääkohta, jotka itselleni tulevat ensimmäisinä mieleen somemarkkinoinnista. Asia on niin laaja, että asian kattavaan kertomiseen, tutkimiseen tai selostukseen ei riitä edes yksi opinnäytetyö. Itsekin jatkan aiheesta lisää opiskelua ja päivittäin löydän jotain uutta tai luen uudesta keinosta selättää Instagramin algoritmia…

 

Ps. Olen kirjoittanut edellistä tutkintoani suorittaessani opinnäytetyöni juuri some- ja digimarkkinoinnista. Opiskelin restonomiksi, mutta sain pienellä taistelulla kirjoittaa opinnäytetyöni kyseisestä aiheesta. Tuolloin olin lähinnä käynyt yhdellä tai kahdella markkinoinnin kurssilla, ja opiskellut itsekseni aiheesta, mutta opinnäytetyö prosessi oli silloin hyvinkin antoisa ja opettavainen. Pääset lukemaan sen tästä.

 

(Postaus on osa oppimispäiväkirjaani liittyen kesäopintoihini)

Facebooktwittermail

Yksi kommentti “HAKUKONEOPTIMOINTI & SOMEMARKKINOINTI

  • Avatar
    16.6.2019 klo 21:17
    Kestolinkki

    Ihanaa, sinun lopputyösi on ollut tämän kurssin ytimessä!

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *