KUVIEN KÄSITTELY JA MUOKKAUS

Sosiaalisessa mediassa katseeni vangitsee ehdottomasti aina ensin kuvat, myös videot, mutta ehdottomasti ensisijaisesti kuvat. Kuvat kiinnittävät huomion, jonka jälkeen vasta luen kuvatekstit. Sosiaalinen media on ehdottomasti visuaalinen maailma, joten kuvien ulkonäkö on todella tärkeää. Vaikka paljon puhutaan aidosta somesta, joka tuntuu olevan trendi tänä päivänä, silti kuvien parantelu ja muokkaus on aika yleistä. Itsekin aina muokkaan kuviani ennen niiden julkaisemista.

 

Noin vuosi sitten aloin panostamaan omaan someeni enemmän. Aluksi olinkin aika ’hukassa’, mitä kaikkea somessa pitäisi tehdä, että se olisi toimivaa ja sisältö olisi hyvää. Kuvat ovat avainasemassa, kun puhutaan sisällön laadusta, toki myös tekstit, sisältö ja sanoma ym, mutta ensisijaisesti itse aloin kiinnittämään huomiota kuviini.

 

Minulta myös kesti melko kauan, ennen kuin löysin oikeita sovelluksia ja apuvälineitä kuvieni laadun parantamiseksi. Ensisijainen somekanavani kuville on Instagram, sillä se on selkeästi kuvapohjainen kanava ja itse olen siihen mieltynyt (kuten varmaan aika moni muukin… :D).

  • aluksi aloin vain muokkailemaan kuviani VSCO:lla, en kuitenkaan kiinnittänyt huomiota siihen, miltä oma feedini näyttää. Koin todella hankalaksi luoda yhtenäistä, saman sävyistä feediä. Muokkasin kuvia eri tavalla aina kuvakohtaisesti.
  • tähän auttoi Planoly niminen sovellus, sen avulla voin kokeilla sopiiko jokin kuva feediini vai ei.
  • käytän nykyään myös Canva sovellusta, jonka avulla pystyn kätevästi tekemään esimerkiksi blogiini kansikuvia, Instagramiini kohokohtieni kansikuvat ja muihin tarkoituksiin esimerkiksi logoja.
  • muokkaan edelleen kuvani VSCO:lla, mutta vasta vuoden kokeilujen jälkeen olen löytänyt yhtenäisen kuvien muokkaustyylin itselleni.
  • käytän myös Unfold nimistä sovellusta joskus, jos haluan tehdä näyttävämpiä Instagram tarinoita.
  • nykyään kiinnitän myös entistä enemmän huomiota valoon ja taustaan, kun otan kuvia.

Minusta kuvien muokkaus on erittäin tärkeä osa somemaailmaa, varsinkin jos kyse on aidosti markkinoinnista. Huoliteltu ja tyylitelty visuaalinen ilme on vain yksinkertaisesti omasta mielestäni ainakin myyvämpi ja ehdottomasti houkuttelevampi. Toki tästä on varmasti osa täysin eri mieltä, koska aitous on nyt trendi, joka näkyy vahvasti somemaailmassa. Mutta kuvien pieni parantelu ei mielestäni myöskään vie aitous näkökulmaa täysin pois, jos kuvat ovat esimerkiksi autenttisia ja niitä ei täysin ole muokattu erilaisiksi. Mitä mieltä sinä olet?

 

Kuvien muokkaukseen ja itse kuvattavaan kohteeseen tietysti vaikuttaa myös se, että mikä on kuvien tarkoitus. Onko kuva henkilökohtaiseen kanavaan julkaistavaksi vai yrityksen markkinointikuva. Myös kanava, mille kuva julkaistaan vaikuttaa paljon. Esimerkiksi henkilökohtaisesti en missään nimessä jakaisi LinkedIn tililläni samoja kuvia kuin Instagram tililläni. LinkedIn on selkeästi minun kanavani, johon keskitän uraan ja opiskeluun liittyvät asiat ja Instagramiin vapaa-ajan ja harrastuksien sisällöt. Facebook ja blogini ovatkin sitten sekamelskaa, jossa jaan kaikkea ja jotain siltä väliltä.

 

Olen myös henkilökohtaisesti todennut, että rajan vetäminen siihen, että mitä kuvia jaan missäkin sovelluksissa näkyy tykkäyksieni määrässä. Instagramissani esimerkiksi kuvat, jotka ovat olleet jotain muuta, kuin se mistä aiheista yleensä postaan, eivät kerää niin paljoa tykkäyksiä tai kommentteja. Siksi olenkin tehnyt tiukan viiden aihealueen rajauksen Instagramiini, tämä edesauttaa myös sitä, että kanavallani säilyy jonkinlainen punainen lanka.

 

Somekanavan teema ja aihe ovat myös mielestäni hyvin olennaisia asioita miettiessä jonkin yrityksen somekanavaa, en usko, että esimerkiksi jollain sisustusaiheisella inspiraatio tilillä menestyisi kovin hyvin esimerkiksi kuva autosta? Samalla tavalla ei kuva kynttilöistä menestyisi autotilillä.

 

(Postaus on osa oppimispäiväkirjaani liittyen kesäopintoihini)

facebooktwittergoogle_plusmail

Yksi kommentti “KUVIEN KÄSITTELY JA MUOKKAUS

  • 16.6.2019 klo 21:14
    Kestolinkki

    Mainitsemasi punainen lanka on todella tärkeä somakanavissa! Ihanasti oivallettu, että eri kanavat toimivat parhaiten eri segmenteille. Huomasitko Some-viikolta, mitkä kanavat ovat suosituimpia missä ikäryhmissä? Jos haluat markkinoida jotain lapsille, kanava on ehdottomasti Youtube, nuorille Insta ja keski-ikäisille FB 🙂

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *