Imetys ja liikunta

Tästä aiheesta etsin itse tietoa kun salille pääsyni läheni. Kuitenkaan juurikaan kauheesti löytämättä mitään suoria faktoja, lähinnä ihmisten olettamuksia.

MUTTA sen verran löysin että muutaman vuoden takaisen tutkimuksen mukaan, liikunta ei haittaa vauvan kasvua ja kehitystä. Rankka liikunta kylläkin vähentää äidinmaidon vastustuskykyä lisäävän proteiinin määrää.

Olen tässä treenaillut kokoajan kovempaa ja huomannut sen tuottaneen kehitystä. Syönyt olen hyvin mutta mietin et kerran kaikki on hyvin niin voisin vähän viilata kaloreitani sillä lähestyyhän Kroatian matkamme. Dieettiä ei saa imettäessä vetää enkä sitä ajatellutkaan.

Fiilis ja vointi ollut hyvä. Kehoni on sutjakoitunut hyvin ja painoni on vähän pudonnut. Nyt kuitenkin olen ollut huomaavinani pojassani että hän jäisi hieman nälkäiseksi. Testasin useaan kertaan  ja kyllä, nälkäiseksi hän jää vaikka vasta syötiin! Hän on hoikka poika mutta pirteä ja terve. Aloin välittömästi stressaamaan maidon riittävyyttä. Olin nimittäin päättänyt että imetän 6kk vähintään. Kaikki sanoo että älä stressaa sillä se vaikuttaa vähentävästi maidon tuotantoon. Kuitenkin tästä lähti ajatusten ja ahdistuksen oravanpyörä joka pysähtyi nyt vaan sillä että päätin että nostin kalorit takaisin sille mitä ne oli vaikken niitä paljoa laskenutkaan.

Kroppani ehdin  muokata myöhemminkin. Mutta selvästikään me kaksi yhdessä , emme saa tarpeeksi ravintoa tämän hetken kaloreilla. Ja koska haluan sen täysimetyksen hoitaa kunnialla, on siitä itse tehtävä mahdollista. Treenini ovat niin kovia että ne syövät ison lohkon energiastani. Kuitenkin poikani on minulle tärkeämpää kuin mikään muu joten toimin sen mukaan. Hän ei saa kärsiä mun pakkomielteistäni. Tutkitusti kova treeni vähentää maidon tuotantoa. Ja tämän myös nyt olen itse todennut. Eli jos imetät, olisi kovat treenit jätettävä siksi aikaa.

Maidon tuotantohan on täysin kytköksissä oksitosiinihormooniin eli mielihyvähormooniin. Siksi kaikki kivut ja stressi vaikuttavat, niin myös paljon maitohappoa tuottava raskas treeni. Mutta tietenkin tämä treenin vaikutus piti itse todeta, eikä siihen riittänyt neuvolalääkärin sanat. 4kk ikäisenä voi aloittaa kiinteän soseruoan maistelut ja sit kun sitä annetaan jo vähän enemmän niin katsotaan niitä vähennyksiä sitten! 🙂

Seuraavassa postauksessa kerron omista suunnitelmistani koskien kisaamistami jatkossa! Stay tuned!

-R

facebooktwittergoogle_plusmail

Yksi kommentti “Imetys ja liikunta

  • 11.8.2017 klo 21:16
    Kestolinkki

    Hei! Olen vähän väliä käynyt lueskelemassa sun blogia kun olen kans itse aika aktiivinen liikkuja ja samalla pienen lapsen äiti, ja lapsi käy edelleen rinnalla. Juttujasi on ollut kivaa lukea ja oot kyllä uskomattoman motivoiva tyyppi!

    Mukavaa lukea että teillä myös imetys sujuu hyvin, se on joillakin tosi hankalaa ja itse painiskelin treenejä aloittaessa imetysongelmien kanssa, mutta se oli vaihe, joka on nyt takanapäin.

    Tarkastin aiemmasta postauksesta että teidän minityyppi syntyi huhtikuussa, eli nyt on jotain vajaa 4kk vanha? Tuli vaan heti tosta mieleen, että maidon riittävyyttä ei voi mitata millään muulla kuin sillä, että vauva pissaa ja kasvaa. Jos lapsi on tyytymätön ja itkeskelee, ei se välttämättä kerro nälästä. Tossa vaiheessa voi hyvinkin olla tiheänimun kausi, eli vauva viihtyy rinnalla siksi, että hän nostattaa maitoa stimuloimalla rintoja, eikä siis välttämättä ole nälkäinen. Nelikuisena taas sit tulee nelikuisen hulinat, joka on myös yksi mahdollinen syy 😉 😉

    Stressaaminen ei vähennä myöskään maidon tuotantoa, mutta herumiseen se voi vaikuttaa. Eli kun stressaat -> herumista ei tapahdu -> lapsi turhautuu rinnalla kun maitoa ei tulekaan ehkä niin nopeasti mitä aiemmin. Joillain esim. kuukautiskierron palautuminen aiheuttaa herumisongelmia, ja menkkojen aikana heruminen on tiukassa ja lapsi tyytymätön.

    Maidon tuotanto ei myöskään oo kytköksissä oksitosiiniin, vaan prolaktiiniin. Prolaktiinihormoni pitää maidon tuotantoa yllä, ja oksitosiini taas aiheuttaa herumista. Eli jos liikunnasta tulee tosi hyvä olo, niin itsellä ainakin saatto herua hyvinkin treenin jälkeen, vaikka olin imettänyt just ennen treenille lähtöä XD Pidin sit aina välillä maidonkerääjiä liiveissä ettei olis ihan sotkussa vaatteet… Maidon tuotantoon pätee kysynnän ja tarjonnan laki, eli jos maitoa poistuu rinnasta (imemällä tai pumppaamalla) niin sitä myös muodostuu. Jos maitoa poistuu paljon ja stimulaatiota on “normaalia” enemmän niinku just tiheän imun kausina, niin sitä myös muodostuu enemmän. Kannattaa siis kokeilla vaikka kk päästä tota safkan viilausta, se voi hyvinkin olla mahdollista sillon!

    Sit kiinteistä, mäkin olisin halunnut alottaa 4kk kiinteät, mutta lapsi ei ollut valmis… Eli kiinteiden aloitukseen on tietyt kriteerit joiden on täytyttävä ennenkuin niitä aloitetaan, ja meillä ei istunut kevyesti tuettuna ennen 6kk ikää 🙁 🙁 Lapsi oli kyl kiinnostunut ruuasta mut se kevyt istuminen ei onnistunut niin alotettiin sit myöhemmin… Onneks neuvolassa olivat valveutuneita tästä kun itse en moisista suostiuksista ees tiennyt!! Mut täysimetin sit 6kk ja lapsi on nyt vähän vajaa 2v ja edelleen käy rinnalla 🙂

    Eli tsempit sinne ja toi vauvavaihe on sellasta rakettitiedettä välillä et huhhuh XD Mut suosittelen testaa myöhemmin tosiaan tota ruokapuolta, jos lapsi kasvaa ok niin hyvin voi tiputtaa kaloreita.

    Kannattaa liittyä imetyksen tuen fb-ryhmään josset siellä jo oo, siellä laitoin paljon avoimia kysymyksiä ja sain paljon vertaistukea ja vinkkejä muilta äideiltä ja sit imetyksen tuen nettisivuilla on paljon tietoa ja siel on chat, jossa voi kysyä koulutetuilta tukiäideiltä apuja 🙂 ite kysyin just näistä aiheista paljon!!

    Huvää jatkoa teille ja innolla odottaen postauksia :D!!

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *