Raskausajan ravinto vol.1

Mä tuossa esittelyssä lupailin vähän kertoa omasta raskausajastani liikunnan ja ravinnon suhteen, joten olkoon tämä postaus se eka jonka keskitän siihen tärkeimpään eli Ravintoon 🙂 vähän pintaraapasua terveydestäni ja siitä mitä raskaus tekee keholle.

Mähän olen kovin perso herkuille, karkille varsinkin. Sitä ei uskoisi kuinka paljon voi pieni ihminen saada karkkia mahtumaan itseensä mutta siinä on mua ja sisaruksiani siunattu suoranaisella taidolla, vaikkei kukaan meistä tai vanhempani ole ylipainoinen . Tämä taito mielessäni hieman kauhun sekaisin tuntein odotin raskausajan himoja ja painonnousua. Päätin että taistelen kyllä sitä vastaan jos tarpeen on, sillä en halunnut painoni nousevan liikoja.

Alkuun( rv5-15) raskauttani ei juurikaan muut edes huomanneet sillä vaikka Minusta vatsani näytti pullahtaneen, ei se sitä ollut eikä painoni juurikaan noussut. Olen ns.kehityskaudellani syönyt aina samalla tavalla; viikolla syön paljon (2500-2800kcal) puhdasta ruokaa, ja viikonloppuisin sitten nauttinut herkkuja. Samalla kaavalla jatkoinkin mutta jossain vaiheessa aloin huomaamaan että vatsaani ei enää mahtunut tuo minulle tuttu määrä ruokaa ja tämä on minun kaltaiselleni tapojen orjalle todella vaikeaa.

Päätin jakaa pääruokani pienempiin annoksiin ja syödä useammin, että saisin kaikki kalorini mahtumaan. Mutta eipä se auttanut. Sillä raskausaikana ruoansulatus hidastuu huomattavasti, eikä ollut mitään toivoa että olisin 2 tunnin välein saanut syötyä uuden reilusti hiilaria ja proteiinia sisältävän annoksen.

Kärsin raskauden alussa voimakkaasta närästyksestä johon ei juurikaan auttanut muu kuin pienemmät ruoka-annokset. Rasvaiset ruoat selkeästi pahensivat vaivaa. Toisinaan tuli ruoan jälkeen jopa pahoinvointia mutta se meni pääosin ohi lepäämällä.

Tuolloin oli pakko tehdä muutoksia ruokavalioon että saisin kcal pidettyä samana mutta pienemmillä ruoka-annoksilla. Vähensin hieman ruoka-annoksieni hh määrää ja lisäsin rasvoja. Eli otin suuresti rakastamani pähkinät, avokadot ja öljyt käyttöön isommin. Tällä tyylillä sain vedettyä aika pitkälle.

Sitten jouduin ikäni puolesta sokerirasituskokeeseen. Tämä tarkoittaa siis sitä että yöpaastolla labraan aamulla jossa verensokeri otetaan, juotetaan glukoosia ja verta otetaan tunti sekä 2 tuntia sen jälkeen. Yksikin poikkeava arvo on diagnosoiva  ja minun kohdallani kävi niin että paastoverensokerini oli koholla 0.2 pykälää joten sain RaDin eli raskausajan diabetes diagnoosin!! Minä??? Olin typertynyt. Neuvolassa kyselivät onko suvussa diabetesta tai syönkö paljon karkkia. Ei!!

No sitten terkkarini keksi; syön ihan selvästi liikaa kaloreita ja hiilareita, kun tarkastellaan terveydenhuollonlaitoksen suosituksia. Hän antoi mulle pinon esitteitä ja ohjeen; 1400kcal päivässä!! 😲 järkytyin jonka jälkeen hermostuin. Sehän on samanverran kuin mitä mä söin dieetillä pienimmillään!! Ei käy!! Tapeltiin siinä sit hetki ja lähdin pää savuten kotiin. Sain myös mittarin ja seurantavihkon kotimittauksia varten sekä ohjeen että painoni ei saa nousta yli 300g vko (normaalisti sen tulisi nousta 200-500g vko), sen tarkoitus on hallita vauvani painoa. Ettei tuu lihavaa vauvaa. Jep.

Vaikka treenini ovat keventyneet aiempaan verraten, treenaan silti suhteellisen kovaa tilaani nähden antaen kaikkeni. Tuo määrä on täten naurettavan pieni joten päätin suorilta etten noudata sitä ohjetta. Päätin hilata hiilarini vieläkin alemmas että saan syötyä määrällisesti enemmän ja kcal pidettyä suht korkealla mutta samalla hilliten verensokeria sekä painonnousua. Olen siis pääosin mennyt suhteellisen vähäisin hh mutta isoilla rasvoilla ja proteiineilla. Mutta tietty olen muistanut säännöllisesti myöskin tankkailla herkkuja parinakin päivänä aina viikonloppuisin😂 Täytyyhän se balanssi säilyttää!! Vatsantoiminta raskauden aikana vaikeutuu myöskin eikä tuo hh vähennys ainakaan auta. Kuitulisät sekä apteekin jauheet olleet apuna ko.vaivassa.

Painoni ja verensokerini ovat pysyneet kurissa ja neuvolantäti tyytyväinen vaikkei totuutta tiedäkään 😃

Mutta siinä pohjia, seuraavalla kerralla tarkempaa syynäystä mitä ruokavalio piti sisällään.

ENÄÄN 10 PÄIVÄÄ MUN JA POIKANI ENSITAPAAMISEEN💙❤

 

facebooktwittergoogle_plusmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *