Stop wishing, Start doing.

Heipparallaa tyypit! <3

Mä päätin lähtee tänään kirjottamaan Fit by Sofia – basic valmennuksesta, jonka suoritin.

Itseasiassa tosi moni täysin tuntematonkin on tullut kysymään multa apua. Ja aijon nyt kertoa omia kokemuksiani tästä valmennuksesta, joten tässä tulee.

Mä haluaisin et mahdollisimman moni sais sen saman fiiliksen, motivaation, energian ja voiman minkä mä sain tästä kyseisestä valmennuksesta. Koska mä sain tosi paljon hyvää energiaa ja onnea siitä mun elämään. Valmennuksen aikana mulla oli oikeasti ihan voittamaton olo kokoajan.

Jännää, mitä urheilu voi antaa. Mä uskon hyvin pitkälti elämässä siihen, että

ASENNE RATKASEE! Koska asenne vie elämässä eteenpäin. Positiivinen elämänasenne, ja se että uskaltaa pyytää, uskoa, antaa, ja ottaa vastaan. Kukaan meist ei oo seppä syntyessään, siks pitää yrittää, kysyy, ja uskoa. Kukaan ei oo täydellinen. Musta epätäydellisyys on täydellisintä.

Mun lähtökohdat:

En käyny salilla ennen valmennusta. Mun lempiruoka oikeesti oli HOX (OLI!! )  nugetit, ja ranskalaiset kermakastikkeessa. Saatoin päivän aikana syödä vasta illalla töissä useimmiten: Pullaa, suklaata tai einesruokaa. Tai vasta illalla pizzan tai jotain muuta epäterveellistä. En oo koskaan oikeastaan ollu mikään ylipainoinen. Mun elämäntavat on ollu vaan suorastaan ihan peestä.

Monen mielestä eksoottinen ruoka voi olla esim: torakka, käärme tai joku vastaava.

Mulle eksoottista on: salaatti, omena, pinaatti, kurkku. Oikeastaan koko kaupan HEVI-osasto on mulle täysin tuntematon ja uus paikka. En osta sieltä ikinä mitään. Nykyään joo ostan pinaattia, banaania ja avokadoa. Mistä en vieläkään pidä mutta oon opetellu syömään niitä. Ravintoarvot vaan kiehtoo näissä. Kyse noissa ei oo ehkä maussa (okei on vähän), mutta enemmänkin niiden koostumus suussa. 😀

Oon ihan tajuttoman nirso. Oon outo, tiedän. Dieetillä ku piti syödä avokadoa, söin sitä, oksennus kurkussa. Ja baanani maistuu musta edelleenki ihan hielle. 😀 Mutta söin niitä silti, koska haluisin oppia ja olla täysillä mukana. Ja edelleenkin opettelen vielä tota mulle tuntematonta osastoa.

Joskus kun mulla on ehkä omia lapsia, mun pitäis olla esimerkillinen ja syödä parsaa yms. Enhän mä voi pakottaa omia lapsianiakaan syömään jotain mitä ite en syö. Seki on yks syy miks haluan oppia syömään myös tota vihreetä osastoa. En tykkää edes mansikasta. Makuna joo, mansikkana en. OPETTELEN!

Tärkeämpää on musta yrittää, ku onnistua.

Jos sä haluat tehdä elämäntapamuutoksen. Tässä tulee nyt mun neuvoja ja mitä mä tein Sofian valmennuksen kohdalla.

Ihan ekaksi: Usko että sä onnistut. Aseta sun puhelimen taustakuvaksi vaikkapa sun unelmien kroppa minkä näät kokojan, tee hyväntuulen-soittolista itelles, ja kato motivoivia kuvia/tekstejä. Eli keskitä sun energia ja mielenkiinto siihen että sä onnistut ja anna kaikkes. Muista hemmottele itteäs myös, vaikkapa oikeasti ihan vaan luomalla kiva tunnelma, kuuntele hyvää musaa, tee vaikka kasvonaamio, kynttilöitä palamaan. Tee suursiivous, mitä vaan. Mistä tulee iloseksi. Pienet asiat vaikuttaa niin paljon omaankin mielialaan. Ja sitä kautta asioihin ja ihmisiin sun ympärillä.

Mä tein ennen valmennusta sellasen kirjeen itelleni, en oo koskaan kertonu tästä kellekkään. haha 😀

Kirjotin siihen asioita, mitä mä haluan. Sen jälkeen piilotin sen, ja luin sen vasta tän valmennuksen loputtua. Olin saanu niitä asioita elämään mitä tavottelin. Nyt mulla on uusia asioita, mitä haen.

En ajatellu tota valmennusta edes mitenkään dieettinä ja pelkästään niin että halusin laihtua, tai kiinteytyä. Haluisin enemmänki haastaa itteni. Ja aloin muuttaa omaa ajattelu tapaani tietosesti, ja suhtautumista eri asioihin. Haluisin enemmänki näyttää itelleni, että mä pystyn mihin haluan.

Asetin itelleni tavoitteita. Pieniä, ja muutaman isomman.

En voi tarpeeksi hehkuttaa tota kirjaa, kaikkien pitäis lukea toi!!

Voi kuulostaa jonku mielestä kornilta ja kliseeltä, mutta mä aloin tehdä asioita niinku tossa kirjassa. Ja aloin käyttää tota salaisuutta. Ihan älyttömän hyvä kirja. Luen tota aina mun huonoina hetkinäkin. Mun voima kirja.

Sofian valmennuksen sisältö:

Kun törmäsin Sofian valmennuksiin ja luin tekstin. “Haluatko treenata ja syödä kun Sofia?” -Mietin: “Nooh, kuulostaa rankalta.”

Mutta hei, Sofian valmennuksen valitseminen oli yks mun parhaimpia päätöksiä pitkään aikaan.

Valmennus pitää sisällään 4-5 salitreeniä joista selviät noin: yhdessä tunnissa. Ja aerobista treeniä: juokseminen, crossaus, pyöräily. Sekä HIIT treenit. En täysin muista kuinka paljon aerobista, koska tein ite aina tosi paljon enemmän kun piti. Olin tosi energinen ja innoissaan ja suorastaan asuin kuntosalilla.

Kalorimäärät basicin ruokavaliossa voi monenkin mielestä olla todella vähäset, mutta mulla ne ainakin toimi tosi hyvin. Aluksi tuntu että kokoajan pitäis olla syömässä. Ruokavalio on kuitenkin monipuolinen, ja pitää sisällään kaiken sen mitä sä tarviit onnistuaksesi noin lyhyellä 8vk valmennuksella. Ja ruokien kanssa pystyy ja voi pelata jos haluaa vaihdella. Kunhan laskee ravintoarvot. Eikä ton valmennuksen tarkoituksena ole todellakaan näännyttää ketään, enemmänkin ehkä olla suuntaa antava. Positiivinen ja energinen hyvä olo on tärkeä osa kaikkea. Ruokavalio on aika pitkälti rasvaton, maidoton, ja sokeriton. Puhdasta hyvää ruokaa! Markkinoilta löytyy onneksi todella paljon vaihtoehtoja. Stevia, sokeriton ketsuppi, siirapit yms. Mitä voi käyttää, kohtuudella.

Jos et oo aikasemmin käyny paljoa salilla, etkä oikein tiedä mitä tehdä siellä, ei hätää. Sofian valmennuksissa on todella kattava Wibe Academy sovellus, jonka saat ladattua esim: puhelimeen. Sieltä näkee miten liikkeet suoritetaan, ja neuvotaan ja näytetään hyvin. Mä pärjäsin hyvin sillä. Lisäksi Facebookista löytyy eri valmennuksiin omat fb-ryhmät missä voi käydä keskustelua, kysyä neuvoa, ja auttaa muita. Sofia vastailee siellä myös kysymyksiin. Valmennukset ovat siis ryhmävalmennuksia, eikä henkilökohtaisia. Joillain toimii ja joillain ei. Kaikki on niin henkilökohtaista ja jokaisen kroppa toimii eritavalla. Se pitää myös ymmärtää valmennusta ostaessa. Musta tolla sovelluksilla ja fb-ryhmän tuella saa paljon jo apua. Mun aloettassa tossa kyseissä ryhmässä taisi olla n. 100 jäsentä, tällä hetkellä siellä on jo yli 1200 jäsentä. Eli vertaistukea ainakin löytyy! Huippua miten jengi on innostunu! <3

Lisäravinteista:

Ne ei oo pakollisia, mutta suositeltavia. Mä ite käytän jokapäivä mm. bcaa, heraproteiinia. Ja syön kaikkia mahdollisia vitamiineja (koska en niitä edes kasviksista saa, nirso kun olen), sekä iltapalana ja välillä herkuttelunakin pudding valmisteita. Goodnight yö proteiini on kans kova ja helppo iltapala! Mä ite henkilökohtasesti tykkään käyttää lisäravinteita, oon ehkä myös mainosten orja, ja uskon kaikkeen, mutta näillä mä meen! Mielummin uskollinen ku uskoton 😉

Kyseiset tuotteet löydät: täältä ja pääset myös lukemaan eri tuotteiden vaikutuksesta.

En ole yhteistyössä M-nutritionin kanssa, kerron tän vain omasta ilostani.

Lopputulos:

8vk kun oli paketissa mun paino oli kokonaisuudessaan tippunu 68,7kg -> 59,2kg. Eli yhteensä 9,5kg! Tavottelin ite 60-61kg, mut menin ohi. Tärkeintä suinkaan tässä valmennuksessa ei ollu paino, mut olihan se kiva plussa. Kiinteydyin kivasti, ja sain lihakset kivasti pintaan. Energiatasot nousi hulluna, ja itseluottamus kasvo. Ja hei oon nyt onnellisempi ja löysin mun liikunnan ilon, eiks se oo tärkeintä? Mikään ei oo kivaa, jos on se on väkinäistä, mutta tässä tullaan taas siihen että monesta asiasta saa kivaa, omalla asenteella. Pitää silti aina yrittää, hakea positiivisia puolia asiasta ku asiasta, ja yrittää. Vaikka epäonnistuis, yrittää uudelleen. Ei pidä luovuttaa ja heittää hanskoi tiskiin.

Laitan loppuun vielä kuvia mun matkan varrelta. Jos sä päätät lähtee mukaan Sofian valmennuksiin muista OTTAA KUVIA. Niitä on kiva kattoo pitkin matkaa ja niistä saa kivaa lisäbuustia itelle!

Mäkään en loppupeleissä tiedä vielä paljoakaan, enkä siksi lähdekkään neuvomaan ravinto määrissä tai muissa ketään. Oon enemmän tällänen uskon ja asenteen salisaija!

Mä mielelläni kerron omia kokemuksiani jos joillain herää kysymyksiä, ja oon hyvä tsemppari! Ne jotka päättää samaan valmennukseen lähteä mukaan niin musta on vaan ilo olla avuksi, jos herää kysymyksiä.

Pitemmittä puheitta:

Olkaa ahkeria, ilosia, rohkeita, ja kokeilkaa uusia juttuja. Tsemppatkaa kaveria ja uskokaa itteenne! Siinä on avaimet onnellisuuteen ja onnistumiseen. Olkaa armollisia itelle, mutta samalla ankaria.

Tässä vielä loppuun kuvia mun matkan varrelta:

 

                

Pusuin, Sonja 

facebooktwittergoogle_plusmail

4 kommenttia “Stop wishing, Start doing.

  • 2.4.2017 klo 00:24
    Kestolinkki

    Moikka Sonja!

    Oot saanu mielettömiä tuloksia aikaan!! Ihailen sun asennetta elämään ja susta oikeesti huokuu ihan näin virtuaalisestikin jo suunnaton energia 🙂

    Kysyisin, et noudatatko nyt ton basicin jälkeen jotain toista ruoka/treeni ohjelmaa? Vai jatkoitko ylläpitoa suht samanlaisena kuin basicissa, lisäen kalorimääriä? Ja vielä voisin kysyä, et mittailetko kuinka tarkkaan tällä hetkellä päivän kaloreita yms?

    Ihanaa kesän odotusta <3

    Reply
    • Sonja Kaarina
      3.4.2017 klo 02:21
      Kestolinkki

      Moikka Noora! <3 Oi kiitos!! Ompa ihana kuulla ja saada positiivista palautetta! Mä olin ton basicin loputtua hetken poissa pelistä, ku reisilihas revähti. Nyt onneksi kunnossa jo! 🙂 Mutta basicin loputtua ylläpidin ja ylläpidän vieläkin basicin ruokavaliolla, mutta en laske kaloreita nyt. Enkä siis punnitse ruokia! Pyrin syömään puhtaasti ja monta kertaa päivässä sopivia annoksia! Mutta herkuttelen myös ja käytän maitorahkoja yms. Eli periaatteessa käytän vieläki basicin ruokavaliota, mutta en niin tarkasti. Salilla teen myös basicin ohjelmalla, mutta mulla on myös hallussa advanced ja booty valmennukset niin oon soveltanu noista kolmesta valmennuksesta itelle sopivat! 🙂 Oon nyt oikeastaan vaan treenannu ja syöny aika vapaasti kuitenkin! Tarkotuksena olis nyt ottaa vähän loppukiriä kesään et sais kroppaa viel tiukemmaksi! Ihanaa kesän odotusta sinnekin!! <3 Ja tsemppiä treeneihin!

      Reply
  • 2.5.2017 klo 21:02
    Kestolinkki

    Huomasitko isoa muutosta kropassa, kun et ollut enää dieetillä, vaan aloit syömään hieman vapaammin? 🙂 itse mietiskelen juuri että mitenkä tuo paluu “normaaliin” pitäisi tehdä.. Ja painotan että oma normaali aika lailla varmaan sama kuin sullakin :-). Saiko tähän ns reverse dieettiin apua Sofialta? 🙂
    Kun mua hieman “pelottaa” että kun kuitenkin pienemmillä kaloreilla mennään ja sitten kun ohjelma loppuu, niin kävisikin ns pullahdus, vaikka ihan suht puhtaasti söisi edelleen :DD

    Mutta tosi upeat tulokset oot saanut aikaan, ei uskoisi että vaan kahdeksassa viikossa!! 🙂

    Reply
    • Sonja Kaarina
      8.5.2017 klo 16:32
      Kestolinkki

      Moikka, anteeksi kun vastaan vasta näin myöhään. En ollu huomannut sun kommenttia. 🙁 Mutta siis joo Sofia laittoi silloin tonne fb ryhmään ohjeita mitä tehdä dietin jälkeen, mä en menny sen mukaan. Dietin jälkeen toki lisää kaloreita, mutta hyvissä määrin. Mä oon treenannu säännöllisesti, syöny puhtaasti mutta välillä herkuttelen lähes joka päivä jotenkin… Painoo mulle on tullu joulukuusta lisää, ehkä 4kg. Mutta haluisinkin painoa lisää koska olin tosi laiha ja kuiva sillon ton dietin jälkeen. Luulen että huonosti ei voi käydä, jos pitää kaiken tasapainossa 🙂 Kannattaa kokeilla, jos tuntuu hyvältä jatka ihmeessä. Jos tuntuu ettei oo oma juttu eikä energiatasot nouse niin silloin ei varmaan kannata jatkaa! 🙂 Suosittelen alottaan ja sit jos tuntuu omalta, niin dietin jälkeen ruokamääriä nostaa ja alkaa kasvattaan lihasta!

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *