Hormonijuttuu

Lupailin edellisessä kirjoituksessani juttua hormonimylläkästäni.
Vanha blogikirjoitukseni PCOS-oireyhtymästä kerää edelleen huimasti lukukertoja, mikä on tietenkin hyvä asia, jotta mahdollisimman moni löytäisi syyn oireilleen.

Viimeaikoina olen valitellut salakavalasti hiipineitä kilojani, vaikken ole mielestäni syönyt sillä tavalla, että moinen olisi ymmärrettävää… Etenkään, kun olen käynyt säännöllisesti salilla.
Olen yrittänyt unohtaa koko asian, ja päättänyt päästä siitä eroon. Olen ajatellut, etten antaisi sen rajoittaa elämääni enää lainkaan. Sulkenut sen pois ja päättänyt, ettei minulla ole sitä.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

PCO- tai etenkin PCOS-oireyhtymästä kärsivän (pakko sanoa, että vihaan käyttää tässä sanaa kärsimys, sillä kaiken kanssa voi oppia elämään, ja elämän ei tarvitse mielestäni olla “kärsimystä”, vaikka olisi mikä! Etenkään jos kyse on vain rakkuloista munasarjoissa) on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ välttää hiilihydraatteja.
Kuten kaikki ystäväni tietävät, olen suunnaton sushilover, ja minulla on (viha-)rakkaus-suhde sushibuffetteihin.
Jos kuvittelen pystyväni elämään normaalisti, ilman PCOS:n rajoitteita, voin tietenkin mennä ystävien kanssa sushille. Niinhän minä sitten kuvittelin. Kolmesti. Ja sain heti tuntea sen nahoissani.

PCOS elää hiilihydraateilla, ja kun sitä ruokkii, se voimistuu. Voimistuessaan se aiheuttaa ylipainoa (lihomista hyvin herkästi) sekä aknea.
Voimistuttuaan se on sitkeä, eikä heti laannu, vaikket enää söisikään hiilareita. Kilot on ja pysyy, ja iho kukkii. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä, ja erittäin vähähiilihydraattista ruokavaliota, jotta se saataisiin taas uupumaan ja sen myötä oireet hellittämään. Kilot jatkaa kapuamistaan, kunnes se alkaa nääntyä. Yhden sushimätön seuraukset ovat siis kauaskantoiset.

Minulla paino on hiipinyt koko kesän ylöspäin. Täydellistä hiilihydraatittomuutta ei ole tullut, joten voimistunut PCOS on pysynyt voimissaan, vaikkei sitä juurikaan ole enää ruokittu. Iho pysyy huonossa kunnossa ja kilot eivät karise.
Ulkoisien oireilujen lisäksi hormoniepätasapaino on havaittavissa myös kuukautisissa. Tai lähinnä siinä, ettei ne enää toimi.
PCOS rakkulat erittävät ylimääräistä testosteronia, mikä horjuttaa hormonitasapainoa. Estrogeenejen jäädessä alakynteen, alkaa tulla näitä ei-toivottuja oireita. Aknen ja ylipainon lisäksi kuukautiset lakkaavat.

Itsellänihän niitä ei ole koskaan kuulunutkaan luonnollisesti. Pillereitä popsimalla ne on kuitenkin saatu rullaamaan normaalisti, mutta nyt niitä ei ole pariin kuukauteen näkynyt, vaikka pillereitä syönkin. Tuntuneet ovat kyllä, ihan entiseen tapaan alavatsassa, mutta siihen se sitten jääkin.

Mikä ihmeellisintä, olen syönyt nyt pari-kolme kk Androcur nimistä lääkevalmistetta, minkä tarkoituksena on nimenomaan blokata mieshormonien vaikutukset. Ehkä tuudittauduin myös liikaa sen varaan, ja luulin pystyväni syömään sushia.

Androcur, kuten kaikki muutkin lääkevalmisteet, omaavat myös sen pimeän puolen; sivuoireet. Jotain vakavampaakin maksaan liittyvää ongelmaa niiden aikaansaannoksista olen lukenut, mutta yleisimpiä, ei-toivottuja haittoja on mm. haluttomuus. Ehkä libidoni on aavistuksen rauhoittunut, mikä sinkkunaisena on ihan ok, mutta en minä halua halujani menettää, sillä se on kuitenkin vahvasti osa minua.
Androcur onkin alkujaan kehitetty lamauttamaan halut, kun lääkettä määrättiin pedofiileille. Sittemmin sitä on alettu käyttää naisille “miesmäisten” oireiden lievittämiseksi, kuten esimerkiksi hirsutismista kärsiville naisille.

Olen itse lähtökohtaisesti kaikkia lääkkeitä vastaan, enkä haluaisi itseeni mitään, mikä sekoittaisi omaa hormonitasapainoani. Minulla on kuitenkin omat hormonit sen verran sekalutta PCOS:n takia, että olen ns. myrkkyjen armoilla. Tämä Androcur oli kuitenkin varovainen kokeilu Diane Nova pillereiden rinnalle, enkä tiedä, kuinka kauan aion sen kokeilua jatkaa. Mitään positiivista sillä ei ainakaan toistaiseksi ole saavutettu.

Lisää haittaa Androcurista lienee fitnesskuvioissa, kun lääke saattaa hidastaa lihasta kasvamasta. Ehkä lopetan sen, juteltuani valmentajani kanssa.

Monikaan ei varmaan tajua, miten turhauttavaa on elää PCOS:n kanssa. Sanotaan, että “no miksi et vaan polta sitä rasvaa pois, minkä olet hankkinut?”, ihan kuin se olisi niin yksinkertaista. Etenkin, kun polttaessasi rasvaa, hormonit kerää sitä kokoajan lisää.

+- 0

Mikäli en olisi liikkunut kokoajan paljon, olisin ties kuinka iso. Iho-oireilu ja kasvojen pöhötys häiritsee minua tällä hetkellä kuitenkin kaikkein eniten.

Taiteilen vielä toistaiseksi hormoniviidakossa, mutta olen elänyt välillä pitkiäkin pätkiä niin, että MINULLA on ohjat käsissäni – olen siis toiveikas! Se vaatii lähes nollatoleranssia hiilihydraattien suhteen, mutta on sen väärti. Innolla odotan, miten se käyttäytyy uuden ruokavalioni kanssa, jonka valmentajani minulle tulee laatimaan!

Olen selättänyt nämä oireet monta kertaa aikaisemminkin, joten nyt vaan pää pystyyn ja hiilarit pannaan. Kyllä tää taas tästä pikkuhiljaa 🙂

facebooktwittergoogle_plusmail
Viivi

Viivi

www.viiviback.com

5 kommenttia “Hormonijuttuu

  • 17.9.2016 klo 18:47
    Kestolinkki

    Uh! Kuulostaa raskaalta.
    Voimia sinulle ja hyvää syksyä.

    Reply
    • Viivi
      19.9.2016 klo 13:46
      Kestolinkki

      Kiitos paljon! 🙂 Ihanaa syksyä myös sinulle! <3

      Reply
  • 20.9.2016 klo 13:18
    Kestolinkki

    Voin niin samaistua useisiin kohtiin. Tosin omalla kohdallani sairaus ei ole aivan yhtä paha, kuin tapauksessasi, mutta kuitenkin. Onneksi tässä ei kumminkaan yksin tarvitse olla 🙂

    Reply
  • 14.9.2017 klo 14:19
    Kestolinkki

    Hei!

    Luin sen sun alkuperäisen kirjotuksen ja heräsin ns. samaan ongelmaan.
    Kirjoitit ensimmäisessä osassa hiustenlähdöstä, että puolet lähti. Mistä se johtui, pelkästä pcossasta,e-pillereiden lopetuksesta tai joidenkin pillereiden syönnistä? Eniten mua kiinnostaa miten sait tukkasi takaisin?
    Mitä ehkäisyvalmisteita olet käyttänyt, tai merkkejä?

    Mulla alkoi hiustenlähtö reilu 3 vuotta sitten ja lopetin Yasmin pillerit reilu 2 vuotta sitten. Kiertoni olen saanut ensimmäistä kertaa toimimaan 23 vuotiaana, kiitos samanlaisen ruokavalion kuin sinulla sekä paljon vitamiinejä. Ainoa murhe on noi hiukset ja mietin alottaisinko pillerit siksi uudestaan!
    Finnejä ei enää ole kuin yksittäisiä.
    Voin linkittää sinulle englanninkielisen tosi mielenkiintoisen lääkärin blogin missä kerrotaan pcos oireyhtymästä ja sen hoitamisesta ruokavalion lisäksi erilaisilla lisäravinteilla. Näin sain oman kiertoni toimimaan.
    Yasmin muuten ei aiheuttanut painonnousua ollenkaan ja pysyin sen kanssa hoikkana verrattuna muihin pillereihin. Pystyin jopa syömään mitä vaan lihomatta. Diane novasta paino nousi helposti.

    Kiitos muuten mahtavasta blogista, vaikka olisi huono päivä niin tätä lukemalla saa paljon positiivista energiaa! 🙂

    Reply
    • Viivi
      17.9.2017 klo 20:06
      Kestolinkki

      Heti alkuun kiitos ihanasta palautteessa! ❤️ Omatunto kolkuttaa, kun en ole saanut itsestäni irti nyt säännöllisesti päivittää tässä loppudieetillä!
      Itse asiaan….
      Mulle lykättiin myös Yasmin pillerit silloin 16-vuotiaana, joilla saatiin menkat tulemaan. Diane Novaa syönyt vuosia nyt minäkin, paino nousi sen 10kg, eikä ihan niin herkästi lähde poiskaan. Toki väkisin, ainakin tällä fitness-ruokavaliolla sekin luovuttanut
      Hiukset alkoi kasvaa takaisin mies- ja naishormonien tasoittuessa, eli aloitettuani korkeimman estrogeenin omaavan diane novan, joka hälventää korkean testotasoni suhdetta, sekä pcos hillintään toimiva Metforem. Ravinnetiheä ruoka, hyvät rasvat ja laadukkaat hiustuotteet käytössä. Ei oikein muita neuvoja osaa hiuksille antaa :/ biotiini on hyvä ravintolisä muiden lisäksi, mitä suosittelen! ❤️
      Zemppiä hiusten hoitoon! Linkkaa ihmeessä se juttu tähän, saattaa kiinnostaa muitakin kuin minua!

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *