Jos olisin fitnesstyyppi, osa 1. Rasvat


Näin viimeviikolla unta, että olin silmäleikkauksessa. En siis missään näön parantamiseksi tehtävässä operaatiossa (näössäni ei onneksi ole ainakaan toistaiseksi mitään vikaa), vaan esteettisessä luomileikkauksessa.

Minulla ei ainakaan vielä ole ongelmaa roikkuluomista, joten pysähdyin aamulla miettimään, miksi näin tällaista unta?

Ensimmäisenä pohdin, onko se jonkinlaista tyytymättömyyttä itseäni kohtaan? Näin tässä pienen mahdollisuuden, sillä olen ollut hieman turhautunut parista extrakilosta viimeaikoina. Hetken kuluttua tajusin tuijotelleeni viimepäivinä silmänurkissani orastavia mikrojuonteita, joita pintakuiva ihoni saa helposti iloisen luonteeni johdosta, sillä nauran todella paljon! Tämä olisi jo alueella, viitaten silmäluomileikkaukseen. Lopulta minulla kuitenkin sytytti. Alitajuntaani oli jäänyt edellisen päivän  keskustelu, jossa viittasin ravintoköyhän ruuan vaikutuksesta vanhenemiseen.

Sanoin, että mikäli minä kilpailisin fitness-alalla, minulle olisi tärkeää syödä ravinnetiheitä ruokia. En koskaan sano ei koskaan (paitsi joskus olen sanonut, etten kilpailisi fitneksessä – I know, se päivä saattaa koittaa JUURI siitä syystä, kuten on toteutunut oikeastaan kaikki muukin, minkä kohdalla olen erehtynyt sanomaan “ei koskaan“), mutta jos kilpailisin, en todellakaan haluaisi tuijottaa ruokaa kapean makroravinneputken läpi, ja sulkea pois kaiken sen ulkopuolelta.

Ravinteet, mitä keho tarvitsee, ei todellakaan rajoitu proteiiniin, rasvaan ja hiilihydraatteihin. Ne muodostavat yhdessä vain tärkeän tukipilarin, minkä ympärille rakentuu kaikki se, mitä elimistön eri toiminnot tarvitsee toimiakseen optimaalisesti. Makroravinteiden kuplassa rasva on aina rasva ja hiilari on hiilari, ei laadusta väliä. Keho on kuitenkin erimieltä. Rasvaa on hyviä ja huonoja, on pitkiä-, keskipitkiä- ja lyhyitä ketjuja. Tyydyttyneitä, monityydyttymättömiä, jne… Kaiken a ja o on kuitenkin aitous. Transrasvoja ei pitäisi syöttää pahimmalle viholliselleenkaan (jos sellaisia on), sillä nämä teollisesti tuotetut “keinorasvat” ovat elimistölle tunnistamattomia. Ne tukkivat solujen luonnollisen toiminnan ja toimivat varmasti kehoasi vastaan, vaikka kuvittelisitkin sen olevan parempi valinta ‘alhaisemman rasvaprosentin’ johdosta – esim kevytmargariinit. ÄLY HOI! Rasva sananakin kertoo, mitä se on. Jos rasva on rasvatonta, niin eikö hälytyskellojen pitäisi soida? Jos rasva ei ole rasvaa, mitä se sitten on? Tilalla on oltava jotain muuta, eikä se voi olla mitään luonnollista, mikä olisi sinulle hyväksi! Tämä on myös halpaa tuottaa ja siksi niin tuottavaa, etenkin, kun aivopestään kuluttajat pitämään sitä hyvänä valintana ‘lihomisen pelossa’, vaikka juurikin ne teolliset kevyt-tuotteet ovat pahimpia sotkemaan luonnolliset toiminnot ja aiheuttamaan jopa lihomista. Miksi? Koska luonnollisuus. Elimistö ei osaa käsitellä teollista shaibaa, tai käyttää sitä hyväkseen. Vaikutus on useimmiten päinvastainen ja sitten ihmetellään, miksi vointi on niin huono. Voit kuitenkin huomaamattasikin tehdä hyvästä rasvanlähteestä myrkyllistä transrasvaa. Luit ihan oikein. Kaikki rasvat eivät kestä kuumentamista ja esimerkiksi paistamisessa käytettäessä nämä hyvät rasvat härskiintyvät ja muodostavat myrkyllisiä yhdisteitä. Esimerkiksi terveellinen oliiviöljy kestää kertatyydyttymättömien rasvahappojensa ansiosta paremmin kuumentamista ruuanlaitossa kuin esim auringonkukkaöljy (joka ei ole laadultaan parhaasta päästä muutenkaan). Käytän itse paistamiseen joko luomuvoita tai kookosöljyä, jotka kestävät kuumentamista härskiintymättä myrkylliseksi.

Omega 3 taas on välttämätön, ja myöskin yksi tärkeimmistä tekijöistä rasva-aineenvaihdunnan kannalta. Moni uskoo saavansa riittävästi omega 3 syömällä lohta kahdesti viikossa, kuten yleiset ravitsemussuositukset kehottaa. Bullshit, sanon minä. Etenkään, kun suosituksissa ei ole mitään mainintaa luomusta.

Halvalla rehulla ruokitussa lohessa omega 3 ei ole päässyt muodostumaan luonnollisesti, eikä siksi sisällä sitä juurikaan, toisin kuin uskotaan. Sen sijaan siihen pääsee muodostumaan huolestuttavia määriä omega 6 rasvahappoa (jota toki elimistö myös tarvitsee vähin), joka kumoaa tärkeän omega 3:nkin hyödyt, väärällä suhdanteella toisiinsa nähden. Omega 3 pitäisi aina olla vähintään tuplat omega 6:een nähden, ei koskaan toisinpäin, tai edes samanverran! Olen tästä saattanut kirjoittaa joskus aikaisemminkin, mutta joku uusi lukija saattaa miettiä, että mitähän tuokin nyt olevinaan tarkoittaa? Lyhykäisyydessään selitettynä se tarkoittaa tätä: Vaikka omega 6 on myös tarpeellinen, sen osuus on hyvin pieni, suhteessa omega 3:een. Jos saat enemmän omega 6 kuin pitäisi, se syö omega 3:n terveyshyötyjä. Siksi omega 3 tulee aina syödä reilusti, etenkin nykypäivänä, kun jokapaikka pursuaa haitallisissa määrin omega 6. Laadukas kalaöljyvalmiste tulisi siis löytyä jokaisen päivittäisestä ruokavaliosta!

Tiesitkö, että jokaista soluamme ympäröi solukalvo, jonka yksi tärkeimmistä rakennusaineista on rasva? Rasvojen laadulla on siis todellakin merkitystä, solujen toiminnan kannalta. Monityydyttymättömät rasvahapot ovat välttämättömiä, eli EFA rasvahappoja, joilla on tärkeitä tehtäviä kehossamme. Niiden vastuulla on esimerkiksi hormonitasapainon ylläpitäminen, ihon pehmentäminen, sekä aivosolujen ja välittäjäaineiden tehokas toiminta. Siksi ne ovat merkityksellisiä mielialan ja aivojen toiminnan kannalta.

Kirjoitin aikaisemmin ruokavalion vaikutuksesta stressinhallinnassa. Lue juttu TÄSTÄ.

Tässä pikku pläjäys rasvan merkityksestä. Seuraavassa osassa käsittelen hiilihydraatteja ja elimistön happamuutta.

 

PS. HUOM! Ja HOXHOXHOX! En väitä, että kaikki fitnesstyypit yleisestiottaen näkisivät ainoastaan makroravinteet, mutta hyvin monesti tähän törmää. Lisäksi kehonrakennuksen senioripiireistä löytyy harmittelevia äijiä, joiden ravinneköyhä keho on aiheuttanut heille jos jonkinlaista sairauksia ja tämän myötä kasapäin elimistöä kuormittavia lääkkeitä. Usein kuulee, että hyvään kuntoon päästäkseen ravinto ei ole mitään rakettitiedettä. Ei, ei ole, mutta hieman kannattaa nähdä vaivaa myös makroravinteiden ulkopuolella, jotta ei ajaisi kehoaan seinää vasten. Ennemmin tai myöhemmin saattaa harmittaa. Sitäpaitsi ravinnerikas keho toimii superisti ravinneköyhäön verrattuna, jolloin sen etu näkyy varmasti myös tuloksissa!

 

facebooktwittergoogle_plusmail
Viivi

Viivi

www.viiviback.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *