Näin saavutat energisemmän elämän!

 

 

Kirjoitin eilen ensimmäisen osan aiheesta, kuinka saavutat vihdoinkin PYSYVÄSTI terveellisemmän, energisemmän elämän.
Ensimmäisen osan pääset lukemaan TÄÄLTÄ.

Tässä osa kaksi, mielestäni se tärkein: ravintopuoli.

 

 

image
KAIKKI ALKAA MAKSANPUHDISTUKSESTA

Maksasi on avainasemassa kehosi, kauneutesi ja mielesi hyvinvoinnin lisäämisessä. Maksa käsittelee myrkkyjä, joita on käyttämässämme ruoassa ja juomassa. Se voi kuitenkin käsitellä vain tietyn määrän myrkkyjä kerrallaan, joten ne myrkyt, joita maksasi ei ehdi puhdistaa, varastoituvat rasvakudokseesi.

 

 

Ongelmia alkaa ilmetä, kun myrkkyjä virtaa yhä vain lisää kehoosi. Vaikka laihduttaisit, kehosi ei halua vapauttaa rasvaa energiaksi, koska myrkyt ovat yhä varastossa.

 

 

Ensimmäinen askel on maksasi puhdistaminen, jonka jälkeen painon pudotus ja kokonaisvaltainen kehon paraneminen helpottuu merkittävästi.

 

VÄLTÄ 10 PÄIVÄN AJAN MAKSAA KUORMITTAVIA ASIOITA:

-ALKOHOLI
-KOFEIINI (tee, kahvi, limut, energiajuomat, jne…)
-GLUTEIINI (viljat, ainoastaan gluteeniton kaura on ok)
-KÄSITELLYT RUOAT (valmisruoat, lisäaineet, esipaistetut tuotteet)
-SOKERI
-KEINOTEKOISET MAKEUTUSAINEET
-MAITOTUOTTEET (maito, kerma, jugurtti, margariinit, voit, jne…)
-HANAVESI (jos haluat hifistellä! Brita kannulla suodatettuna hyvä)

 

MITÄ SITTEN TULEE SYÖDÄ?

-VIHANNEKSIA
-HEDELMIÄ (muistetaan kohtuus)
-VÄHÄRASVAISTA LIHAA (KANANRINTAA, RIISTAA, mielellään luomuna)
-KALAA (tässä rasva ei ole ongelma, päinvastoin <3)
-KANANMUNIA (mielellään luomuna)
-YRTTIITEETÄ
-VESI (tähtää 2,5-3 litraan päivässä)

 

Kymmenen päivän jälkeen voit jatkaa, tai kokeilla lisätä pieninä annoksina “kiellettyjä aineita”. Puhdistunut kehosi kertoo herkemmin, mikä sinulle sopii ja mikä ei. Kun huomaat jonkin aiheuttavan sinulle negatiivisia tuntemuksia, jätä se pois ruokavaliostasi pysyvästi.

Itse pyrin elämään maksaa kuormittamattomalla ruokavaliolla joka päivä, jotta maksa jaksaisi tehdä työtään tehokkaasti! Sillointällöin nautittuna kuormittavia ruoka-aineita maksalla riittää resursseja puhdistaa ne kehostasi.
Itselläni kuormittavat aineet jäävät hyvin vähälle. Yksi kuppi luomukahvia aamuisin joko kauramaidon kera, tai MCT-öljyn tai luomumunan kanssa blendattuna. Toinen “kielletty” aine on sukraloosi, eli makeutusaine, jota on vähän käyttämässäni heraproteiinissa. TOSIN, 40g hera-annokseni koostuu vain 1/4  sukraloosia sisältävästä, esimerkiksi minttusuklaan makuisesta Leader Whey jauheesta, ja loput 30g käytän maustamatonta, Leader Natural+ herajauhetta.

SILTI pidän välillä kahvittomia päiviä. Myös herattomia päiviä tulee välillä silloin, jos sattuu olemaan päivä ilman salitreeniä.

 

 

Kymmenen päivän “puhdistuskuuri” on hyvä toteuttaa ainakin sillointällöin, tai vaikkapa kuomittavan viikonlopun jälkeen.

 

 

Mitä paremmin pysyt erossa maksaa kuormittavista aineksista, sitä paremmin maksasi puhdistaa ja kehosi toimii!

Moni saattaa heti ajatella, että eikö muka ikinä saa herkutella?
SAA! Itse herkuttelen oikeastaan päivittäin, vaikka tähtäänkin fitness-kisoihin. Herkuttelunkin voi nimittäin tehdä fiksusti! Myös ERITTÄIN fiksusti, jolloin herkuttelu tarjoaa kehollesi aimon annoksen ravintoaineita, hyviä rasvoja ja proteiinia. Kerron omia vinkkejäni hieman alempana.

Leivän ystäville vieroitukseen sopii hyvin siemennäkkäri, mikä voittaa ainakin minun mielestäni leivän mennen-tullen! Sitä on helppo valmistaa itse, mutta valmiitakin tuotteita löytyy, esimerkiksi valmis Valo24h-tuoteperheestä löytyy sekoitus, josta voi itse paistaa näkkärin uunissa!

 

image

 

Lisäravinteissa suosin kotimaista Leaderia, joilta löytyykin kattava valikoima lisäravinteita niin urheilun tueksi kuin täydentämään päivittäistä vitamiinien ja välttämättömien mineraalien saantia. Lisäravinteet ovat lähes välttämättömiä nykypäivänä, kun ravinto on ravinneköyhempää kuin ennenvanhaan.
Leaderin valikoimassa myös parempia valintoja herkkusuille, kuten aivan ihanat, luonnolliset Bare Bar-energiapatukat! Uusissa mauissa myös suolaisia, mausteisempia vaihtoehtoja, esimerkiksi valkosipulin makuinen patukka! Tykkäsin 🙂

 

 

image

 

On myös muutamia pikku kikkoja, joita kannattaa ottaa osaksi kehon tavoitteellista puhdistusta.
Tässä niistä muutama helppo, jotka kannattaa ottaa tavaksi, ainakin muutaman kerran viikossa:

 

  1. Sitruunavesi
    Juo sitruunavettä ensimmäisenä aamulla, tyhjään vatsaan ennen aamupalaa. Keho saa siitä paremmin hyödyn irti, mikäli se on lämmintä. Itse tykkään laittaa puoli lasia jääkaappikylmää suodatettua vettä puolen litran tuoppiin ja täyttää loppuosan tuopista keitetyllä vedellä.
    Sitruunassa on paljon mineraaleja, kuten kaliumia, magnesiumia, kalsiumia ja fosforia. Esimerkiksi kaliumin saanti on elintärkeää ihmiselle, ja se auttaa muun muassa valtimoiden verenpaineen kontrolloinnissa.
    Myös sitruunan emäksisöivä vaikutus auttaa poistamaan kehon happamuutta ja sen C-vitamiinilla on myös vapaita happiradikaaleja torjuva vaikutus, mikä auttaa mm. säilymään nuorekkaampana! VINK VINK !
  2. Vihreä tee
    Myös vihreä tee sisältää antioksidantteja. Varmista, että tee on laadukasta, eikä ole kyllästetty esimerkiksi sokerilla! Useimmat kauppojen makuteet sisältävät suuria määriä sokeria, eikä niitä jostain kumman syystä tarvitse edes mainita ainesosaluettelossa. Kaikista terveellisin, antioksidanttirikkain tee on käsitykseni mukaan Matcha, joka on oikea antioksidanttipommi! <3 Sitä myy ainakin teepuodit ja hyvin varustellut ruokakaupat, joissa tavallista laajempi ja laadukkaampi teevalikoima.
    Tutkimukset ovat osoittaneet vihreällä teellä olevan myönteisiä vaikutuksia myös rasvanpoltossa.
  3. Vihermehut
    Puhdistava vaikutus ja antioksidantit, fytoravinteet…. Hyödyt on lukuisat! Sitä paitsi ravinteiden imeytyminen on tehokkainta mehuina, kun kasvikuidut eivät ole estämässä niiden imeytymistä. Jos mehustan itse, käytän kasvikuidut myöhemmin esimerkiksi munakkaassa. Nykyään meinaan olla vähän laiska keittiössä, joten valmiit mehut ovat pelastus, joiden ansiosta vihermehujen nauttiminen ei unohdu laiskuuden piikkiin! Olen ihastunut Sun Juicen mehuihin, joista ehdottomat lempparini ovat Wake Up ja Sweet Beet, sekä Sweet Mint! Sun Juicen Power Green mehu voitti muuten parhaan vihermehun tittelin!

 

 

image

 

 

Mikäli vihermehut arveluttaa, suosittelen aloittamaan “vähemmän vihreistä”. Itse tykkään myös sekoitella mehuja keskenään. Sun Juicen Sweet Mint mehu on vihreä, muttei maistu “liian terveelliseltä”, joten se on hyvä valinta ainakin alkuun. Vielä turvallisempi valinta on Wake up (sisältää mm. porkkanaa ja appelsiinia), jonka seassa tykkään itse nauttia “liian vihreät” mehut.

 

 

image

 

 

Monien ongelma syönnissä on liian vähäinen proteiinin saanti. Tulisi muistaa, että proteiini on jokaisen solumme rakennusaine, lisäksi se pitää meidät kylläisenä. Monet laihduttajat pyrkivät syömään mahdollisimman “kevyesti”, ja vetävät työpäivän esimerkiksi pelkällä kasviskeitolla tai salaatilla. Oikein hyviä valintoja sinänsä, muttei riittäviä. Tuunaa kasvissosekeittosi vaikkapa katkaravuilla tai pavuilla, ja salaattisi uunilohella, kananrintafileillä tai tofulla.
Salaattiin voi lisätä myös kuorittuja auringonkukansiemeniä, joista saat hyviä rasvahappoja.

Proteiinilisät ovat kätevä tapa lisätä proteiininsaantia helposti, ilman lisäkaloreita. Lisää maustamatonta heraproteiinia puuroon, smoothieihin ja vaikka ruuanlaittoon (esimerkiksi siihen kasvissosekeittoon)! Heran sijaan voit käyttää myös kananmunan valkuaisia 🙂

Itse käytän välillä heraproteiinia täydentämään proteiininsaantiani. Se on nopeasti imeytyvä ja siksi paras vaihtoehto käytettäväksi voimaharjoittelun jälkeen, mutta myös kätevä välipala silloin, kun sinulla ei ole aikaa syödä.
Käytän Leaderin Whey-jauheita paljon myös herkutteluun! Erimakuiset herajauheet sopivat hyvin herkuksi sellaisenaankin, mutta niillä saa tuunattua välipaloista oikeita herkkuhetkiä, samalla täydentämällä päivittäistä proteiininsaantia.

Lisäämällä Leaderin kaakaonmakuista Whey-jauhetta kaurapuuroon, saat suklaapuuroa, jonka voit kruunata esimerkiksi mansikoilla! Vaniljan- tai Valkosuklaanmakuinen Whey-jauhe blendattuna marjojen ja kauramaitotilkan kanssa tuo ihanan kastikkeen vaikka banaaniletuille (kananmunia ja banaania, paista kookosöljyssä). Vain mielikuvitus on rajana!
Oma tämänhetkinen suosikkini on Vattuherkku, johon laitan kaksi luomumunaa, 100-200g vadelmia, 1dl luomu kauramaitoa, 10g Minttusuklaanmakuista- ja 30g Natural+ herajauhetta.

 

image

 

 

Kun puhutaan herkuttelusta, ehdoton ykkönen on raakakakku! Se on täynnä ravinteita ja niissä käytettävistä pähkinöistä saat myös hyviä rasvoja ja proteiinia. Raakakakkujen saatavuus on onneksi levinnyt ihastuttavaa vauhtia viimevuosina, mutta niitä voi valmistaa myös itse. Ehdottomasti juhlapöydän kruunu, joka sopii kaikille! Niin vegaaneille, keliaakikoille kuin maidottomillekin vieraille. Toki pähkinäallergikot tulee ottaa huomioon reseptiä valittaessa.

 

image

 

 

Ruohonjuuressa tuli käytyä jopa muutaman kerran viikossa raakakakulla, ennen kuin dieettini alkoi. Senkin jälkeen on tullut käytyä pari kertaa, mutta nykyään minulla on selkärankaa pysyä tavoitteissani! Yksi raakakakkutaivas on Silvoplee, missä tykkään silloin tällöin nauttia myös kasvislounaasta, vaikken vegaani olekaan 🙂

 

MISTÄ SIIS ALOITTAA?

Kokeile esimerkiksi aamupalasmoothieta, johon voit laittaa marjoja, avocadon, lehtikaalia, pinaattia, sitruunaa, cayloninkanelia, tuoretta inkivääriä, luomuomenan tai -banaanin, muutama munanvalkuainen tai 30-40g Whey-proteiinijauhetta.

Vaihtoehtoisesti voit keittää puuron luomukaurahiutaleista ja nauttia sen marjojen ja luomubanaanin kera. Kylkeen vielä munakas, esimerkiksi sipulilla ja pinaatilla höystettynä. Pssst…. Kaurapuurosta tulee herkkua, jos sen keittää kaura- tai mantelimaitoon!

 

image

 

Aterioilla muistat syödä riittävästi, esimerkiksi 150-200g proteiininlähteestä, 200-300g kasviksista ja desin verran hyvästä hiilihydraatinlähteestä (riisi, kvinoa, tai pari perunaa/puolikas bataatti).

Juo vettä 2,5-3 litraa päivässä, jotta myrkyt pääsevät puhdistumaan elimistöstä. Nestehukka myös huijaa sinua syömään enemmän. Pyri juomaan vesi aterioiden välissä, ei niinkään arerioiden yhteydessä.
Keho kyllä oppii pyytämään vettä, ja juominen helpottuu, kun vaan jaksat kitata alkukankeuden ylitse! 🙂

 

Lopuksi vielä painotettava mielen tärkeydestä! Ota iloinen asenne uuteen elämään, äläkä ajattele sitä haasteena. Toteuta parempia valintoja ilolla ja kokeile uusia juttuja avoimin mielin. Heitä ennakkoluulot jorpakkoon ja anna uusille mauille mahdollisuus! 🙂
Stressi on pahin kehontoimintojen blokkaaja, joten pidä se kaukana hyvinvointisi tieltä! Ota aikaa itsellesi, rentoudu, tee asioita, mistä saat mielihyvää ja pyri ajattelemaan asioita positiivisin mielin. Kaikesta löytyy aina se hyväkin puoli!

 

Kokonaisvaltainen hyvinvointi muodostuu niin fyysisestä kuin myös mielen hyvinvoinnista!

 

 

Mikäli sinulla on painonpudotukseen liittyvä tavoite, nauti matkasta, äläkä tuijota vaakaa liikaa. Vaaka heittelee paljonkin viikon sisällä, joten ota tavaksi punnita itsesi vain maanantaisin. Lisäksi ota käyttöön mittanauha, sillä aina paino ei kerro koko totuutta! Ota itsestäsi myös kuva, johon voit verrata silloin, kun sinusta tuntuu, ettei mitään tapahdu. Vaikkei kokoajan tapahtuisikaan, muista, että olemme yksilöitä. Ole armollinen itsellesi, ja anna sille aikaa tottua uuteen.
Kaikista paras olisi, jos pääsisit käymään kehonkoostumusmittauksessa kerran kuussa, jotta pääset kokonaisvaltaisemmin mukaan kehosi tilanteeseen ja siinä tapahtuvaan muutokseen.

Itse olen seurannut kehonkoostumustani lähes koko vuoden, ja vaikka paino ei aina näyttäisikään suuria muutoksia, rasva% on silti saattanut laskea ja lihasmassaa tullut lisää. Näistä tuloksista tulikin toivomusta lukijoilta, joten kirjoitan niistä piakkoin! =)

image

Zemppiä muutokseen, ja onnittelut jo etukäteen siitä hyvästä olosta, minkä olet itsellesi antamassa! <3

facebooktwittergoogle_plusmail
Viivi

Viivi

www.viiviback.com

5 kommenttia “Näin saavutat energisemmän elämän!

  • 9.1.2017 klo 17:45
    Kestolinkki

    Millä perusteella sun mielestä ravinto on nykyään ravinneköyhempää kuin ennen vaikka nykyään ollaan paremmin perillä näistä asioista? Vai tarkotatko ravinnolla näitä eineksiä/puolivalmisteita joita nykyään löytyy vaikka mitä vaihtoehtoja?

    Reply
    • Viivi
      15.1.2017 klo 17:38
      Kestolinkki

      Jos lähdetään ihan maaperän ravinneköyhyydestä, verrattuna siihen, mitä se on ennenvanhaan ollut 🙂
      Ei tarvitse edes mennä eineksiin…
      Tästä löytyy kattavia listauksia, miten vuosien saatossa mikäkin vihannes jne on menettänyt vitamiini- ja muita ravinnepitoisuuksiaan prosentuaalisesti.

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *