PCOS ja VHH – munasarjat määrää!

Kisoista on nyt kulunut reilu 2kk ja lähes kaikkien kilpasiskojeni keho (ja rasvaprosentti) on alkanut palautua normaaliin suuntaan. Huomaan somesta, kuinka yksi toisensa jälkeen itkee painonnousua, ja olen yrittänyt lohduttaa heitä zemppaamalla. Yksi itkee neljää kiloa, toinen kahdeksaa.

Nelisen kiloa, maximissaan kuusi, ajattelin itsekin ottaa – ja jopa halusin ne nopeasti, jotta keholla on energiaa treenata jälleen kovempaa. Itse en siis juurikaan ole itkeskellyt sitä, kuinka nopeasti paino on noussut, vaan “itkuni” alkoi kahdeksan kilon jälkeen. Paino on noussut about 10kg kisa-aamun painosta, eli tuplat siihen, mitä itse suunnittelin.

Mainitsen silloin tällöin PCOS-oireyhtymästä, siinä määrin, mitä se mihinkin kirjoittamaani asiaan liittyy. Ja sehän liittyy hyvinkin usein, sillä se on iso osa minua…Tai pieni osa minua, mutta iso osa arkeani, elämääni. Se nimittäin hallitsee hyvin paljon sitä, miten elimistöni toimii, miltä näytän ja millaisia valintoja joudun sen ehdoilla tekemään. Inhoan myöntää, mutta se rajoittaa hyvin paljon.
Haluan ajatella, ettei mikään hallitse minua, ja siksi pyrinkin ikään kuin “unohtamaan” koko oireyhtymän. Sen unohtaminen kuitenkin johtaa yleensä siihen, että tilanne huononee, koska alan elämään kuin terveillä munasarjoilla varustetut naiset… Lähinnä ravinnon suhteen.
Lukijani kommentoi minulle juuri omista kokemuksistaan PCOS:n kanssa. Siitä, miten ylipaino vaivaa eikä painonpudotus ole helppoa. Vastatessani hänelle muistin jälleen, ettei minulla ole vaihtoehtoja. On palattava PCOS:n rajoittamiin raameihin, mikäli haluan tulehtuneen aknen kuriin:

Ikävä kuulla, että kärsit samasta oireyhtymästä!
Painon kertyminen on rasittava PCOS:n oire, mutta sen kanssa on vain elettävä. Enkä nyt tarkoita ylipainoa, vaan sitä tosiasiaa, että joudumme tekemään hitokseen enemmän työtä pysyäksemme kuosissa, toisin kuin terveet munasarjat omaavat naiset.
VHH-ruokavalio on ehkä ainut keino, millä painon pystyy pitämään kurissa, vaikka liikkuisikin kuin hullu! Itselläni paino tuli shokeeraavan nopeasti dieettini jälkeen, kun en noudattanut mitätöntä hiilarimäärää sisältävää ruokavaliota, vaan söin hiilareita kuten “normaalit naiset”.
Kalorimäärä, mihin aion nyt palata, on 1800, sisältäen 100-150g hiilaria. Mielellään jopa alle sadan, mutta kovaa treenaavana sallin itselleni nyt edes vähän hiilaria, vaikka sitten aknen uhalla. Paljonhan siihenkään ei saa tosin syödä :/
Itselläni PCOS:n oire, akne, on todella ärhäkkä ja iskee heti, jos hiilareita tulee nautittua. Samoin tuo vatsanseutu on mahdoton pitää siistinä, ellen ole kokoajan dieetillä. Liikuntamäärät on pakko pitää korkealla, muutoin ei voi syödä juuri mitään. Niin ikävää kuin se onkin!
Kalorit koostuu siis pääsääntöisesti proteiinista ja rasvasta (hyvälaatuisesta!). Käytän Puhdistamon tuotteita, ja rasvanlähteinä lohen lisäksi toimiikin heidän huippulaatuinen Kookosöljy, sekä MCT-öljy. Toki satunnaisesti käytän myös avokadoa, pähkinöitä ym…

Kookosöljyä käytän ainoastaan kanan paistamiseen, MCT-öljyä lisään smoothieen lohettomana päivänä (HUOM! MCT-öljy ei kestä kuumentamista, joten nauti se kylmänä!)

 

Kyllästyin olemaan turvoksissa

Hyväntuuliset aamuni alkoi pikkuhiljaa syksyn mittaan muuttua pettyneisiin fiiliksiin, kun tunnustelin oloani – tai viimeistään sitten, kun katsoin peiliin. Olin jopa vihainen itselleni, kun mietin kaikkea, mitä olin itselleni sallinut. Joskus se oli vain iso kasa hedelmiä, joskus taas jotain, mitä en uskonut itsekään syöneeni! Esimerkiksi pahin floppini oli konvehdit, enkä ollut seuraavana aamuna edes varma, olinko oikeasti syönyt niitä, vai olinko nähnyt unta? Enhän minä syö konvehteja?? Samana aamuna (pari viikkoa sitten), kun saavuin kuntosalille sovittuihin treeneihin valmentajan kanssa, hän kysyi ensimmäisenä, onko virkeä olo? Vastasin, että ei oikein, olen niin vihainen itselleni! Valmentaja kysyi tiukasti, miksi olen vihainen? Vastasin, että söin konvehteja, voitko kuvitella? Itse en voinut…
Valmentaja piti minulle pikaisen pikku saarnan siitä, miten ihmisen psykologia toimii, mikäli jatkan itseni sättimistä. Hän sanoi, että niin kauan, kun vihaan itseäni, ajan itseni tekemään saman uudelleen. Hän käski ajatella, että “helvetti mä oon hyvännäköinen”. Kävi järkeen. Juuri tuona aamuna (tapaamista edeltävä päivä) olin katsellut itseäni peilistä naama mutturalla, ja mutissut, mikä luuseri olen. Olin puristellut kylkiäni ja zoomaillut, lohkeaako reisi enää lainkaan pikku rasvakerroksen alta. Myöhemmin, samana päivänä, vastaanotin minulle tarjottuja konvehteja (joista normaalisti kieltäytyisin automaattisesti) ja menihän niitä siitä pöydältä sitten useampi “samaan konkurssiin“.
Mietin valmentajan sanoja ja seuraavana aamuna yritin muuttaa asennettani. Katsoin peiliin, ja yritin olla itselleni lempeä. Katselin ja katselin, kunnes totesin, että en mä kyllä perhana soikoon pysty itselleni valehtelemaan, mutta minulla on tässä nyt kaksi vaihtoehtoa; joko jatkan samaa rataa rypemällä, tai alan toimimaan, kuten ennenkin, ja olen taas joku päivä hyvännäköinen. Valitsin jälkimmäisen.

 

Pläänit päivitetty!

Pari päivää sitten sovimme, että alan katsomaan, mitä suuhuni laitan. Nämä pari päivää on nyt kulunut hieman takkuillen, ja mieliala on vaihdellut – lähinnä tässä nyt pännii jylläävä flunssani, minkä takia en pääse liikkumaan kunnolla. PCOS:n oireisiin lukeutuu myös masennus, mille en aio antaa valtaa, vaikka rattaisiini tuntuukin lentelevän nyt keppiä toisensa jälkeen, milloin kuumeen, milloin flunssan muodossa. Pääasia kuitenkin on se, että motivaatio on läsnä, ja innolla odotellaan päästä jälleen toteuttamaan! Ennen flunssan iskemistä, salilla paukkuneet ennätykseni motivoivat, vaikka vaa’alla möllöttävä 62 kiloa yrittääkin painaa mieltä alas.

Nyt aletaan katsomaan mitä suuhun laitetaan, pitäen kalorit 2000kcal tienoilla, +-200. Treenit vedetään mahdollisuuksien mukaan, eli täysillä heti, kun flunssasta selviän. Vuoden vaihteen jälkeen aloitetaan luultavasti varsinainen dieetti ja yritän mahduttaa joillekin päiville tuplatreenejäkin. Kisasuunnitelmat on päivitetty – niistä enemmän vuodenvaihteessa! 😉

 

Innolla odotan, että pääsen taas treenaamaan, ja toteuttamaan teidän treenipostaustoiveita niin blogin- kuin videoidenkin muodossa ❤️

 

 

facebooktwittergoogle_plusmail
Viivi

Viivi

www.viiviback.com

4 kommenttia “PCOS ja VHH – munasarjat määrää!

  • 24.7.2018 klo 12:58
    Kestolinkki

    Hei Viivi,

    Olipas ihana löytää tämä blogi ja NIIIN helpottavaa tajuta ettei pähkäile näiden asioiden kanssa yksin. Pitkään olen miettinyt että miksi kehoni on niin hiilihydraattiherkkä. Jos haluan pitää timmin ulkomuodon, on oltava todella tiukka linja hiilareiden suhteen. PCOS:ta “kärsinyt” vuosia, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Paras olotila on selkeästi vhh-ruokavaliolla. Välillä vaan suorastaan v*tuttaa ettei vaan voi syödä normaalisti niin kuin muut ihmiset, sitä mitä tekee mieli ja ihan vaan puhdasta ruokaa, mikään roskaruuan ylin ystävä en ole koskaan ollutkaan (onneksi). Vaikka treenaan kovaa ja arkiliikuntaa tulee runsaasti niin joutuu silti miettimään ravintoasiaa melko tarkoin jos ei halua pullahtaa, se kun käy aivan hujauksessa. Sitä vaan ei moni ymmärrä ja monesti joutuu selittelemään miksi syö miten syö vaikka mielestäni niin ei pitäisi asian olla.

    Mahtavaa kuitenkin että olet saanut vedettyä kisadieetin onnistuneesti tämän riesan kanssa! Voit olla todella ylpeä itsestäsi! Ihanaa kesän jatkoa ja tulen varmasti jatkossakin lukemaan blogiasi 🙂

    Reply
    • Viivi
      24.7.2018 klo 18:24
      Kestolinkki

      Moikka ☀️
      Ikävä kuulla, että joudut kamppailemaan saman asian kanssa! Et kuitenkaan ole asian kanssa yksin ❤️
      Se on totta, ettei sitä ulkopuolinen ymmärrä, miten tarkka täytyy syömisiensä kanssa olla näillä PCOS munasarjoilla. Ymmärrän tuon vitutuksen täysin. Vaikka itsekin yrittää olla ihan fine tämän kanssa ja kiitollinen siitä, että tietää kuinka pitää se edes jokseenkin ruodussa, mutta silti ei voi olla kadehtimatta terveillä munasarjoilla siunattuja naisia, kun saa ruokailla vapaasti.

      Ihanaa kesää myös sinulle

      Reply
  • 11.3.2019 klo 00:40
    Kestolinkki

    Amoxicillin Capsule 500mg 93 3109 How To Spell Amoxicillin Viagra Pfizer Acquisto viagra Cialis Receta Least Expensive Viagra Prescription Viaga

    Reply
  • 10.4.2019 klo 23:28
    Kestolinkki

    Progesterone With Overnight Delivery Achat De Viagra En Belgique п»їcialis Viagra Professional Uk Levitra Tradizionale Levitra Effetti Positivi

    Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *