Pylly pyöreäksi!

Pientä treenipäivitystä.

Vaikka olen salilla käynytkin, en ole koskaan kuullut milloin painoja tulisi nostaa. Näinollen olen ns. junnannut paikallani aina.

Katsoin tässä taannoin muutaman treenivideon ja korvaani särähti niistä muutama asia… Yhdessä esimerkiksi sanottiin, että jos toistot menee loppuun saakka, painoja on liian vähän, tai tauko on liian pitkä. Hetkonen… Eikö olekaan tarkoitus tehdä määrä X toistoja, vaan on ehkä ok jos toistot jää pari vajaaksi?

Testasin tätä treeneissäni. Pidin tauot todella lyhyinä, lähes olemattomina. Jaksoin silti tehdä sen määrän toistoja kuin halusin.

Seuraavalla kerralla lisäsin pykälän verran painoja = +5kg. Sain edelleen haluamani määrän, tosin viimeiset toistot oli aika tiukassa.

Yksinkertainen asia, mutta EI VOI TIETÄÄ, ellei sitä kerrota. Olen ollut vain siinä uskossa, että hiljaa hyvä tulee ja ei saa ahnehtia, ettei tekniikka kärsi. Siksi olen luullut, että minulla on mennyt kokoajan ihan hyvin. Vasta treenivideolta kuullun perusteella osasin kyseenalaistaa treenaamistani.

Tällähetkellä teen ylätaljan liikkeitä 35kg:lla ja vipunostoja 4kg painoilla. Kiva seurata, mihin kehitys alkaa siitä sitten menemään, nyt kun ymmärrän nostaa painoja! 🙂  Tai itseasiassa, ei minun tarvitse enää ymmärtääkään.

Lähtiessäni Cap Athlete Teamiin, olen ehkä eniten innoissani siitä, että saan tarkan seurannan ja säännölliset yhteistreenit valmentajan kanssa, jolloin hän osaa kertoa, milloin homma alkaa näyttää liian kevyeltä ja voin itse keskittyä vain tekemiseen. Kehitystäni seurataan tarkasti ja ohjelmia muutetaan sen mukaan 🙂 Voin luottaa siihen, että minulle kerrotaan, mitä täytyy tehdä ja minun ei tarvitse kuin tehdä! Itse ei tarvitse pohtia, milloin painoja tulisi nostaa tai stressata muustakaan, mistä en mitään ymmärrä.

image

Eilen tein pakatatreenin, mixaamalla nykyistä ohjelmaani hieman. Mun ahteri ei ole KOSKAAN ollut näin kipeä kuin tänään, ja pahin päivähän on edessä vasta huomenna…

Jätin nykyisestä ohjelmastani hypyt, lukuunottamatta sumokyykkyä pompulla. Loppuun lisäsin vielä jalkaprässin, mitä ohjelmassa ei ollut. Jalkaprässinkin tein pakaraan painottaen, asettamalla tennarit aivan kelkan yläosaan, lantion leveydelle.

Muutin treeniä kokonaisuudessaan sen verran, että en tehnyt liikkeitä peräkanaa pattereissa, vaan kaikki kolme kierrosta yhdessä liikkeessä, jonka jälkeen siirryin vasta seuraavaan. Lisäsin myös toistoja 15-15-15 , ohjelman 15-12-10 sijaan.

Ensiviikon keskiviikkona tapaan valmentajani ensimmäistä kertaa. Olemme puhuneet puhelimessa kerran, ja ainakin sen perusteella olen vakuuttunut siitä, että homma tulee toimimaan! Siitä, mitä alamme tehdä, ei minulla ole vielä mitään käryä.

…Vaan eipä ole vielä valmentajallakaan, ennenkuin hän pääsee mun iholle. Stalkkailut somen perusteella ei kerro vielä koko totuutta, mutta kuulemma niiden mukaan lähtökohdat on hyvät. Keskiviikkona, 14.9, zekataan lähtötilanne ja kuvio alkaa hahmottua. Jännää!

Tänään vuorossa yläkroppa. Ehkä voisin kokeilla siinäkin jotain uutta? Tai ehkä kaivan vaihtelun vuoksi vanhan treeniohjelmani, jolla treenasin ennen nykyistä?

 

Facebooktwittermail
Viivi

Viivi

www.viiviback.com

3 kommenttia “Pylly pyöreäksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *