YOUTUBE

Jatketaan vielä yhden postauksen ajan videoiden parissa. Youtube on mulle hieman vieras maailma siinä mielessä, että en itse ole tehnyt koskaan sinne mitään videoita. Käytän sitä kuitenkin melko paljon, lähinnä musiikin kuunteluun, tutoriaalien ja tanssivideoiden katseluun. Siinä mielessä olen myös vähän ’jälkijunassa’, että en seuraa mitään vloggareita tai tubettajia. Pitäisi ehkä joskus seurata, jotta olisi enemmän ajan hermolla.

 

Youtube on kanava, jota voi käyttää monella eri tavalla hyödyksi.

  • videoiden tuottaminen omaksi ja muiden iloksi
  • videoiden tekeminen inspiroimaan muita
  • videoiden tekeminen markkinointiin
  • videoiden tekeminen informaation jakamiseen
  • etc you name it

 

Itse näen Yotuben tärkeänä osana digitaalista markkinointia. Youtubeen ladattu videon täytyy toki olla katseenkääntävä ja erottuva, laadukas ja hyvin toteutettu, jotta markkinointi voisi onnistua. Sisältö ratkaisee siis tässäkin asiassa. Omasta mielestäni hyviä markkinoivia videoita ovat esimerkiksi erilaiset inspiraatiovideot, jossa käytetään joitain tuotteita. Myös informatiiviset videot, joissa opastetaan tuotteiden tai palvelun käyttöä ovat mielestäni onnistunutta markkinointia, jotka parantavat samalla myös brändi-imagoa.

 

Onnistunut markkinointi Youtubessa vaatii laadukkaan sisällön lisäksi paljon muutakin; otsikkoon, avainsanoihin, kuvaukseen ja teksteihin on myös kiinnitettävä huomiota. Tietysti myös kanavan/profiilin on oltava kunnossa; kuvat, tiedot ja linkit muille sivuille.

 

Itse en näe Youtubea suorana markkinointikanavana, vaan enemmänkin epäsuorana vaikuttajana. Yrityksen Yotube kanava voi olla, kuten aiemmin mainitsin inspirointiin tai informaation jakamiseen tarkoitettu kanava. Miksi sitten olisi tärkeä tai hyödyllistä, että yrityksellä olisi Youtube kanava tai millaisille yrityksille se olisi hyödyllinen?

 

Omasta mielestäni kaikki sellaiset yritykset, jotka myyvät jotain, mikä voisi vaatia opastusta kanava olisi todella hyödyllinen. Esimerkiksi, lentokentällä; näin käytät check in automaattia. Tai yritykselle, joka myy jotain, mihin voi liittää luovuutta, näille yrityksille inspiraatiovideot ovat erittäin hyvää markkinointimateriaalia. Esimerkiksi kauneustuotteita, taidetarvikkeita, vaatteita tai vaikka sisustustuotteita myyville yrityksille inspiraatiovideot olisivat hyvää markkinointia.

 

Millaista sisältöä sinä katsot Yotubesta? Luotko itse videoita tubeen? Millaisia videoita teet?

 

(Postaus on osa oppimispäiväkirjaani liittyen kesäopintoihini)

Facebooktwittermail

2 kommenttia “YOUTUBE

  • Avatar
    6.7.2019 klo 16:54
    Kestolinkki

    Mainitsit kaksi sanaa, jotka kannattaa määritellä: tiedätkö mikä ero on tubettajilla ja vloggareilla?

    Reply
    • Rosa Natalia
      8.7.2019 klo 15:03
      Kestolinkki

      Kiitos, hyvä huomio. Oma määritelmä olisi, että vloggaaja on siis videobloggaaja. Eli blogia videoiden muodossa kuvaava, yleensä aiheet lifestyle tyyppisiä. Tubettajat sitten enemmän realistisempia videoiden tekijöitä. Raja on jossain määrin häilyvä, mutta ehkä juuri eron tekee tuo sisältö.

      Reply

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *