Voihan hitsi mitkä himot!

Jos mä joskus olen raskaana niin mä en herkuttele, en anna himoille valtaa. Näin ajattelin joskus, mutta ajattelin väärin.

Tämä kirjoitus kertoo raskaushimoista eri raskauden vaihesssa. Mikä himottaa? Mikä ällöttää? Entä miten kuuluisi syödä?

Alkuraskaus oli pahin. Ei maistunut mikään muu paitsi Hesen juustoateria.

Kaikki ruoka ällötti. Ruuan tekeminen ja näkeminen ällötti.

Perus kotiruoka oli pahin. Mieheni kiikutti kaupasta ostetun valmiiksi paistetun kanan. Oli tekemässä kanasalaattia, koska vitamiineja ja proteiiniä pitää syödä. No siinähän meinasi oksennus lentää kun kana makaa keittiön pöydällä ja koko kämppä tuoksuu lihalta. Menin sohvalle ja söin lounaaksi lakupussin.

Yritin syödä kaikkea terveellistä, mutta mikään ei mennyt alas.

Sitten löysin jotain perus ruokaa. Feta ja perunamuussi! Söin niitä sekasin. Nami nami. Onko muilla ollut raskaana outoja mielitekoja?

Muita raskaushimoja oli  fetajuustokolmiot, appelsiinimehu, omenat, pinaattikeitto. Näillä mä elin koko alkuraskauden.

Mun oli pakko syödä parin tunnin välein, muuten tuli huono olo ja päänsärky.

Viikoilla 18 alkoi helpottamaan. Huono olo ja päänsäryt katosivat.

Alkoi tekemään mieli normaaliruokaa.

Appelsiinimehun himo voimistui. Tuli jopa itku kiukku jos sitä ei ollut kaapissa.

Lihaa alkoi tekemään mieli. Oikeestaan nyt mulla on kunnon lihan himo menossa. Olisko raudan puudetta, kun alkuraskaudessa söin niin vähän lihatuotteita.

Nyt on viikko 20 ja ei tee enää mieli roskaruokaa tai suolasta.

Himo on makeaan. On myös uskomus että tyttö vauvaa odottavilla olisi makean himo ja poikaa odottavilla suolaisen himo. Mulla tää pitää paikaansa.

Nyt pyrin syömään monipuolista ruokaa. Ihan perus kotiruokaa syön päivisin. Herkkupäivä mulla on kaksi kertaa viikossa. Herkkujen syöntiä mun on rajoitettava.

Muita himoja mulla on saunominen, voisin siis saunoa joka päivä! Uiminen on myös ihanaa puuhaa raskaana.

love-your-body

Ruokavalion terveellisyys on tällä hetkellä tärkeämpää kuin koskaan.

Syö foolihappopitoisia ruokia: pinaatti, parsa ja pavut ovat hyviä ja terveellisiä valintoja.

Raudan saanti on tärkeää eli liha, kala, kana.

Maitotuotteet, että saat kalsiumia.

Kofeiiniä on pidetty sikiölle vaarallisena. Tutkimusten mukaan yhden kahvikupin juominen ei pitäisi olla haitallista. Kahvia olen juonut koko raskauden, mutta juon päivässä pienen kupin missä on paljon maitoa.

578041_10151967179132243_945260022_n

Onko sinulla ollut outoja himoja odotusajalla? Tekikö mielesi makeeta vai suolasta ja tuliko tyttö vai poika?

facebooktwittergoogle_plusmail

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *